DSB vinder milliard-kontrakt i Sverige

DSB vinder milliard-kontrakt i Sverige

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
28. august 2009 kl. 13:30

Sammen med britiske FirstGroup har DSB vundet udbuddet af regional- og pendlertogtrafikken i Sveriges næststørste by, Göteborg. Det har udbudsmyndigheden Västtrafik AB netop oplyst.

Udbuddet er et af de største i Sverige med et årligt passagergrundlag på godt 15 millioner, som fra 2012 forventes at stige med 30-40 procent, når en ny linje indvies.

DSB næststørste passageroperatør i Sverige

Sejren kommer to år efter, at DSB vandt Øresundstrafikken i Danmark og Sverige – også sammen med FirstGroup. Med sejren placerer DSB sig som Skandinaviens ubestridt førende togoperatør, mens DSB nu sidder på over 25 procent af passagertrafikken i Sverige og er den suverænt næststørste passageroperatør i Sverige.

 - Dette er en milepæl for DSB og endnu et bevis på, at DSB er særdeles konkurrencedygtige. Sverige er vores andet hjemmemarked, og med Västtrafik, den svenske del af Øresundstrafikken samt Roslagsbanen i Stockholm er vi meget en meget betydelig spiller på det svenske marked, og vores ambitioner i Sverige stopper ikke her. Vi glæder os rigtig meget over afgørelsen, samtidig med at vi er ydmyge over for den opgave, der venter os, DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen og fortsætter

- Jeg er utrolig glad og stolt på medarbejdernes vegne. Mange dygtige medarbejdere i DSB og hos vores partner FirstGroup har gjort en kæmpe indsats for, at dette skulle lykkes.

60.000 daglige rejsende

Sejren betyder, at DSB vil komme til at køre 22 millioner togkilometer i Sverige – eller lige så megen trafik, som DSB i dag kører i hele den danske regionaltogtrafik. Sejren i Göteborg betyder også, at DSB kommer over sit eget mål om årligt at betjene mere end 40 millioner passagerer uden for Danmarks grænser.

Det svarer til, at hver fjerde af DSB’s samlede antal passagerer fremover vil være kunder i udlandet.

- Med denne sejr skriver vi i dag DSB-historie. Vi tordner frem i Sverige. Vi har bestemt ikke taget denne afgørelse for givet. Tværtimod. Vi har været oppe imod hård konkurrence med flere af Europas absolut førende togoperatører. Nu venter der os et stort og vigtigt arbejde med at få implementeret alle de fremlagte planer for togtrafikken i Göteborg-regionen, siger Søren Eriksen.

Udbuddet udgør det vigtigste transportsystem i Göteborg-området og består af 11 linjer. På en hverdage benytter 60.000 rejsende trafiksystemet, og i 2008 blev det til cirka 15 millioner rejser og en produktion på næsten 8 millioner togkilometer.

Det er DSB, der har den bestemmende indflydelse i driftsselskabet DSBFirst Väst med 70 procent af aktierne, mens First Group ejer de resterede 30 procent.

Den samlede kontraktsum udgør op til cirka 2 milliarder kroner over perioden. Driftsstart bliver den 12. december 2010.

Fakta

Regional- og pendlertogtrafikken omkring Göteborg
Strækning: 961 km.
Trafikplanlægning, togklargøring, trafikdrift, togpersonaleservice samt daglig vedligehold af tog.
Passagerunderlag: 15 millioner passagerer frem til 2012, hvor ny strækning indvies, hvorved det samlede passagertal forventes at vokse til 20 millioner.
Varighed: 8 år med mulighed for forlængelse yderligere 2 år.

 

For yderligere kommentarer kontakt DSB Kommunikation på 2468 0000.

 Kort over strækningen kan downloades her