DSB tilgodeser de faste kunder, der rejser langt

DSB tilgodeser de faste kunder, der rejser langt

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
08. januar 2009 kl. 12:32

På søndag den 11. januar træder DSB’s og DSB S-togs takstændringer i kraft. Det betyder bl.a. godt nyt for langturspendlerne.

Billigere pendlerkort og 10 tursklippekort i 2009 til rejser med Fjern- & Regionaltog

Kunder med et DSB pendlerkort og kunder, der rejser på 10 tursklippekort, kommer reelt til at rejse billigere i 2009. Når DSB's takstændringer træder i kraft, stiger hverken pendlerkort eller 10 tursklippekort nemlig i pris og vil altså koste det samme som i 2008.

»Vi vil gerne belønne vores faste kunder med lavere priser på rejsen, så de bliver i vores tog. Toget er desuden et klimavenligt valg, og med attraktive priser på rejserne vil DSB gerne bidrage til, at danskerne lader bilen stå og i stedet vælger en transportform med et langt mindre CO2-udslip,« siger salgsdirektør i DSB Anne-Lise Bach Sørensen.

Kunder, som ikke rejser så tit, kan også sikre sig billige billetter. DSB fortsætter succesen med DSB Orangebilletter.

»Vi opfordrer kunderne til at planlægge deres rejse i god tid og til at foretage rejsen på tidspunkter, hvor der er god plads i togene ved at tilbyde nogle store besparelser. Når de rejsende er bedre fordelt over alle afgange i løbet af dagen, bliver rejseoplevelsen bedre for alle, fordi presset bliver taget af de eftertragtede afgange,« siger Anne-Lise Bach Sørensen.

De eneste, der bliver berørt af takststigninger i 2009, er kunder, der vælger at købe en almindelig enkelt- eller returbillet. Prisen på almindelige kontantbilletter til Standard og DSB 1' stiger med 4,6 procent i gennemsnit. Pensionistbilletterne stiger med 3,1 procent.

»Vi vil selvfølgelig gerne have, at kunderne oftere vælger toget, når de f.eks. rejser en tur over Storebælt. Derfor opmuntrer vi dem til at købe et 10 tursklippekort, hvor prisen på rejsen jo er markant lavere. Forretningsprincippet er nøjagtig det samme, som andre virksomheder benytter sig af: Jo mere man køber, jo billigere er det.« siger Anne-Lise Bach Sørensen.

Den gennemsnitlige prisstigning er denne gang på 3,1 procent.

Priserne gælder rejser med DSB, der strækker sig over mindst to lokale takstområder.


Priseksempler:

                                                                                    Pris i 2008           Pris i 2009

København - Århus, pris pr. rejse                              311  kroner        325  kroner
Pris pr. rejse med et titurskort                                     249  kroner        249  kroner 

Odense - København, pris pr. rejse                            224  kroner        234  kroner
Pris pr. rejse med et titurskort                                      179  kroner        179  kroner


Ingen stigninger til periodekort på de lange S-togsture

I hovedstadsområdet fredes de trofaste langturspendlere, mens der for de øvrige brugere bliver tale om en mindre prisstigning.

»Det har været vigtigt for os at tilgodese de kunder, der rejser langt, og sammen med Movia og Metroselskabet har vi valgt ikke at hæve priserne på periodekort på seks zoner og derover, « siger Gert Frost, administrerende direktør i DSB S-tog.

S-tog ønsker at være et miljørigtigt alternativ til bilen, og det er en af grundene til, at det især er langturspendlerne, der tilgodeses. For hele Takstfællesskabet (S-tog, Metro og busser) stiger priserne samlet i snit med 2,7 procent.

Takstændringerne ligger et godt stykke under det loft på 3,1 procent, som Trafikstyrelsen har fastsat.


Med venlig hilsen
DSB