Nye og korte S-tog sparer strøm
Nye og korte S-tog sparer strøm
Siden januar 2007 har der kun kørt nye S-tog på S-banen – og det kan ses på energiforbruget. De nye S-tog har sparet 18 procent kørestrøm pr. togsætkilometer, og hvis man skulle have kørt de samme kilometer pr. togsæt i 2008 med de gamle S-tog, ville der være brugt 26.000.000 kWh mere i alt. Det svarer til forbruget til 17.500 pc'er med skærm i ét år, der har været tændt 24 timer i døgnet.
Flere korte tog
S-tog bestilte i første omgang kun lange togsæt med otte vogne, da de første nye togsæt blev bestilt i 1992. Men ordren blev senere ændret, så der blev købt færre af de lange togsæt og i stedet blev købt 30 korte togsæt med kun fire vogne. De korte tog er først og fremmest blevet brugt på Ringbanen eller koblet sammen med de lange togsæt, men fra slutningen af maj vil man se flere af dem køre alene på alle S-togsstrækninger uden for myldretiden. Tællinger af passagererne med S-togs nye automatiske passagertællesystem viser nemlig, at antallet af kunder
på de tidspunkter ikke altid kræver lange tog.
»Vi sætter selvfølgelig flere korte tog ind uden for myldretiden for at bruge vores ressourcer mest fornuftigt både med hensyn til kørestrømsforbrug og med hensyn til økonomi, og når vi kan dokumentere, at vi på nogle tidspunkter kører med tomme eller halvtomme tog, så er det oplagt at sætte korte tog ind,« siger adm. direktør i DSB S-tog, Gert Frost.
Siden den 6. april har der kørt flere korte tog uden for myldretid på linje A som et forsøg, og det er gået godt. Eneste udfordring har været, at kunderne har skullet vænne sig til de korte tog, så de nogle steder har placeret sig forkert på perronen
i forhold til det korte tog.
»Ellers har kundereaktionerne været overvejende positive, og folk kan godt forstå, hvorfor vi gør det,« fortæller Ole Jerløw Stenberg, som er leder af den arbejdsgruppe, der arbejder med øget brug af de korte tog.
Kunderne kan dog begynde at stille spørgsmål, når den øgede brug af de korte togsæt breder sig til de andre strækninger, og det er adm. direktør, Gert Frost, helt klar over.
»Sådan er det, når man prøver nogle ting af, og vi lytter selvfølgelig til kunderne. Men vi håber, at folk tager positivt imod det her, og vi er ikke ude på at skabe situationer, hvor folk skal stå som sild i en tønde. Det er ud fra tællinger af vores passagerer lagt an på, at der er pladser til alle,« fortæller Gert Frost.