DSB’s flotte kundefremgang fortsætter

DSB’s flotte kundefremgang fortsætter

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
19. november 2008 kl. 12:45

I en tid hvor salget af biler falder, og hvor Vejdirektoratet netop har offentliggjort tal for et samlet fald i biltrafikken i 3.kvartal på 1,1 procent i forhold til samme periode året før, vælger danskerne fortsat i rekordstort omfang at stige på toget. Samtidig er rettidigheden stadig i en god gænge i forhold til tidligere år.

I årets tre første kvartaler servicerede DSB således over 128 millioner rejsende, hvilket er det højeste antal kunder nogensinde. Samlet set har DSB en vækst i antallet af passagerer på tre procent i året første ni måneder sammenlignet med samme periode i 2007.

Den positive udvikling i passagertallet skyldes primært en fortsat flot vækst i antallet af kunder, der vælger S-toget, samt flere rejser i Østdanmark og over Øresund. Alene S-tog har serviceret 1,9 millioner flere rejsende end i samme periode året før.

»Det er virkelig positive meldinger. Og dét, der tilsyneladende begynder at ligne en tendens, har vi tænkt os at søge at fastholde og udbygge, blandt andet ved hjælp af nye tiltag og produkter, der skal styrke rejseoplevelsen for vores mange loyale kunder og gerne tiltrække nye,« siger DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen og fortsætter:

»Jeg tolker resultaterne som et markant signal fra danskerne om, at hvis rejseoplevelsen har en høj kvalitet, vil de gerne den miljøvenlige kollektive transport i almindelighed og toget i særdeleshed,« forklarer han.

Også rettidigheden er blevet markant forbedret i forhold til 2007. I årets første ni måneder afgik således 92,23 procent af DSB’s fjern- og regionaltog til tiden – mod 89,57 procent i samme periode i 2007. Det tilsvarende tal for S-tog var i de første tre kvartaler af 2008 94,6 procent, hvor tallet hed 92,4 procent i samme periode året før.

Fjern- og Regionaltog har i de første ni måneder af 2008 – set i forhold til samme periode i 2007 – nedbragt antallet af forsinkelser med en fjerdedel, mens antallet af forsinkelser i samme periode for S-tog er reduceret med cirka en tredjedel.

»Når danskerne vælger at skifte bilsædet ud med en plads på et togsæde, er det en effektiv og gavnlig måde at nedbringe samfundets CO2-udledning. Hver gang en pendler parkerer bilen og tager toget i stedet for, ledes der mindst ti gange mindre CO2 ud i atmosfæren – afhængigt af strækningen. Og derudover udleder S-toget, Øresundstogene og andre eltog slet ingen CO2, da de kører på grøn strøm,« understreger Søren Eriksen.

Læs regnskabet for 3. kvartal her: