DSB stiller AnsaldoBreda over for IC4-ultimatum
DSB stiller AnsaldoBreda over for IC4-ultimatum
DSB lejer erstatningsmateriel til de sjællandske pendlere og giver AnsaldoBreda et år til at levere køreklare IC4-tog
Igen og igen har DSB måttet finde sig i forsinkelser af IC4-togene. Leverandøren, den italienske togfabrik AnsaldoBreda, har gang på gang fremlagt nye leveringsplaner, som har vist sig heller ikke at holde. Det har nu fået DSB’s øverste ledelse til at miste tålmodigheden og trækker en streg i sandet: Hvis ikke AnsaldoBreda senest i maj 2009 har leveret togsæt til landsdelstrafikken og det første togsæt, der opfylder alle kontraktens krav, vil kontrakten blive ophævet.
- Det er ikke nogen hemmelighed, at DSB mildest talt er træt af den stærkt utilfredsstillende forsinkelse i leverancen af IC4-togene. Denne sag handler helt entydigt om leverandørsvigt. Jeg har derfor fået accept i DSB’s bestyrelse til at stille leverandøren over for et ultimatum. Lever de ikke op til nogle helt specifikke krav, så vil kontrakten om leverancen af IC4-tog blive ophævet, siger DSB’s administrerende direktør, Søren Eriksen.
AnsaldoBreda har fået en frist til maj 2009. Til den tid skal for det første alle 14 enkeltkørende IC4-togsæt være godkendt og sat i drift mellem landsdelene. For det andet skal der på denne dato være leveret mindst et togsæt, som er godkendt og opfylder samtlige kontraktens bestemmelser, herunder kravet om at kunne koble flere togsæt sammen.
- AnsaldoBreda får denne sidste chance, som jeg bestemt mener, at de bør kunne indfri. Jeg vil ikke lægge skjul på, at det håber jeg også, at de gør. For der skal ikke være nogen tvivl om, at jeg allerhelst vil have IC4-togene i drift, som vi har lovet vores kunder, siger Søren Eriksen.
Beslutning har været undervejs i nogle måneder, efterhånden som sidste sommers store fremskridt med indsættelsen af fire IC4-togsæt i overvåget prøvedrift i den jyske regionaltogsdrift ikke blev fulgt op af nye fremskridt.
Samtidig med ultimatummet til AnsaldoBreda tager DSB initiativ til at leje nye dobbeltdækkere til de sjællandske pendlere, der som følge af IC4-forsinkelsen stadig må køre rundt i blå Bn-vogne. De lejede vogne skal køre på Sjælland, indtil IC4 kan erstatte IC3 i landsdeltrafikken, hvorefter IC3 kan overtage trafikken.
- Det her skridt tager vi selvfølgelig især af hensyn til vores kunder, ikke mindst pendlerne på Sjælland, som jeg ikke mener, at vi kan blive ved med at byde at blive transporteret rundt i de gamle blå vogne. Vi undersøger derfor nu mulighederne for at leje flere dobbeltdækkere, som vi forventer at kunne begynde at tage i brug inden udgangen af 2009, siger Søren Eriksen.
Se også: Spørgsmål og svar med Søren Eriksen og fakta-sheet om IC4-forsinkelsen
Læs også: Nye tog leveres sjældent til tiden
Se også: film om IC4