DSB når sine strategiske mål et halvt år før tid

DSB når sine strategiske mål - et halvt år før tid

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
31. august 2010 kl. 14:00

DSB har allerede midtvejs i 2010 nået sine mål om tre procent flere kunder, årlige besparelser på 400 millioner kroner, 40 millioner kunder i udlandet og et image på over 60 point. Derfor hæves overliggeren. Næste ambitiøse mål: fem procent flere kunder i 2. halvår 2010

1900 lagkager bliver i disse timer leveret til DSB. I dag er nemlig en festdag for virksomhedens knapt 9.400 medarbejdere, der siden starten af 2008 har knoklet for at nå målene i genopretningsplanen kaldet Sporskifte 2010.

For fire år siden var DSB en virksomhed, der lå ned. Mange tog var forsinkede, tilliden fra passagererne kunne ligge på et meget lille sted, og DSB's image var i fjerde kvartal 2006 helt nede at skrabe bunden på 37,1 point i den image-måling, Reputation Institute laver for de fleste store virksomheder i Danmark.

Det så rigtigt skidt ud.
DSB's ledelse med den på daværende tidspunkt nye administrerende direktør Søren Eriksen i spidsen vedtog derfor en meget ambitiøs genopretningsplan under navnet Sporskifte 2010. Virksomheden skulle igen i balancen med kunderne og omverdenen - DSB skulle være langt mere forretningsorienteret, kommerciel og serviceorienteret.

Fire konkrete mål blev fra starten af 2008 formuleret. Mål, som skulle nås med udgangen af 2010:

  • DSB skulle hvert år have tre procent flere kunder. 
  • DSB skulle hvert år præstere en 400 millioner kroner stor besparelse, hvoraf halvdelen skulle bruges på nye kundeinitiativer. 
  • DSB skulle opnå 40 millioner kunder i udlandet.
  • DSB's omdømme skulle op på 60 point.

Alle mål er nu nået - et halvt år, før DSB havde sat sig for at nå dem.

»Jeg er rigtig stolt i dag - og det mener jeg også, at alle DSB's medarbejdere har god grund til at være. Det er enestående i dansk erhvervsliv, at vi i DSB på så kort tid har formået at genrejse virksomheden og komme i øjenhøjde med vores kunder. Derfor tillader vi os at gøre dagen i dag til en festdag, inden vi fra i morgen tidligt igen tager arbejdstøjet på og arbejder hen mod nye ambitiøse mål,« siger administrerende direktør Søren Eriksen i forbindelse med fremlæggelsen af DSB's halvårsregnskab.

Fem procent flere kunder
Med cirka 98 millioner kunder i 1. halvår 2010 udgør væksten i antallet af kunder tre procent i forhold til samme periode sidste år - i Danmark er væksten 3,5 procent.

»For nu ottende gang i træk kan DSB i forbindelse med et kvartalsregnskab fortælle om flere kunder i butikken - og det sker endda samtidigt med, at færre og færre danskere vælger at sætte ind i den benzin-osende bil og bevæge sig ud til de lange køer på motorvejen. Men vi har naturligvis ikke tænkt os at hvile på laurbærrene. Vi sætter os nu i stedet et endnu mere ambitiøst mål om, at vi i 2. halvår af 2010 skal præstere fem procent flere togkunder,« siger Søren Eriksen.

Også den internationale del af DSB's aktiviteter har haft fart på de senere år. I 2007 vandt DSB's Øresundstrafikken på begge sider af sundet, og sidste år vandt DSB også trafikken på Västtrafik ved Göteborg og Krösatåg ved Jönköping. Begge steder begynder DSB at køre trafikken med udgangen af dette år. Dertil kommer, at DSB i foråret købte halvdelen af det tyske operatørselskab VIAS GmbH i Frankfurt-området.

»DSB er i dag en international virksomhed. Med årets udgang er hver fjerde DSB-kunde svensker, og vi betragter Sverige som vores andet hjemmemarked, hvor vi i de kommende år går efter at vinde meget mere trafik. Tilsvarende er vi nu ind på det tyske marked med en klar vækststrategi, der gerne skulle betyde, at vi om få år kører meget mere trafik i Tyskland også. Med udgangen af 2010 har vi nået næsten 60 millioner kunder i udlandet,« siger Søren Eriksen, der understreger, at DSB's internationale engagement i høj grad kommer DSB's danske kunder til gode.

En perlerække af de mange nye initiativer, DSB har præsenteret kunderne for i de sidste par år er der hentet inspiration til i udlandet: Det gælder for eksempel perronvagter på de større stationer, '1. klasses lounges på landets tre største stationer, de billige og favorable familiebilletter, sms-billetter og en lang række andre kundetiltag.

Omdømme er det sværeste
DSB's omdømme var som sagt, da det stod allerværst til, helt nede at vende på 37,1 procent. Siden har kurven været stødt stigende, og i juni måned i år er DSB for første gang i nyere tid kommet op over 60 point. Oven i købet helt op på 63,2.

»Der er altså tale om meget markant forbedring siden slutningen af 2006. Det er en helt utrolig præstation. Selvom vi på ingen måde er perfekte, så er vi i kraft af langt flere tog til tiden, en kontinuerlig bombardering af markedet med nye, spændende og billige produkter samt en lang række andre tiltag kommet i øjenhøjde med vores kunder,« siger Søren Eriksen.

Han understreger dog, at omdømmet i en virksomhed som DSB altid vil gå op og ned.

Vi er blevet mere effektive 
Samtidig med at DSB har investeret markant i mange forbedringer af togproduktet, har virksomheden hele tiden haft et vågent øje på omkostningerne. Især er de administrative udgifter, som ikke er direkte knyttet til den kundevendte del af forretningen, blevet løbende trimmet.

»Vi har holdt vores ord i forhold til den programerklæring, vi fremlagde i forbindelse med indførelsen af Sporskifte 2010, og selvom årsregnskabet for 2010 i sagens natur ikke er gjort op endnu, så er besparelserne for 400 millioner kroner identificeret og indarbejdet i de kommende års budgetter,« « siger Søren Eriksen.

DSB vil naturligvis fortsætte den succesfulde kurs med hele tiden at bringe omkostningssiden nedad, så der fremdeles bliver flere penge til at forbedre togproduktet og gøre det mere og mere attraktivt at være kunde hos DSB. Så DSB kan yde et stort bidrag til de kommende års store klimaudfordring: at flytte dobbelt så mange mennesker over i den kollektive trafik inden 2030.

Læs DSB's halvårsregnskab for 2010 her. 


 

Af Claus Dithmer