DSB klar til at byde på Metro
DSB klar til at byde på Metro
DSB byder på Københavns Metro i partnerskab med franske RATP, der som en af verdens mest innovative operatører af metroer med stor succes driver en af Europas største og mest veldrevne metroer i Paris. DSB og RATP afleverede
i fredags ansøgningen om prækvalifikation til Metroselskabet.
Erfaringer fra S-tog og metroen i Paris
»At byde på metroen i København ligger i logisk forlængelse af DSB’s strategi om at deltage i trafikudbud og opstarte kommerciel trafik. Vores partnerskab med RATP gør os til en meget seriøs bejler til at overtage driften af den københavnske metro. DSB har det lokale kendskab og erfaringer fra S-tog, mens RATP har solid metro-erfaring,« siger administrerende direktør i DSB, Søren Eriksen.
Mens DSB primært vil bruge DSB S-tog som reference, har RATP stor erfaring fra driften af Paris’ metro og navnlig den førerløse linje 14.
Centour A/S
DSB og RATP har dannet budselskabet Centour A/S, der er ejet af DSBmed 51 procent og RATPmed 49 procent.
»Vi ser fremtil at aflevere det endelige tilbud sammenmed RATP. Vi forventer at være oppe imod hård konkurrence fra flere af de store togoperatører i Europa, men vi er overbeviste om, at vi sammenmed vores partner vil kunne levere et tilbud afmeget høj kvalitet,« siger Søren Eriksen.
Den københavnskemetro transporterer dagligt cirka 130.000 passagerer mellem stationerne på de to metrolinjer M1 og M2, svarende til omtrent halvdelen af antallet af passagerer på hele S-togsnettet.
Læs om den DSB's franske partner RATP, der driver den parisiske metro.