DSB giver gratis tog til alle dagsværkere

27. oktober 2009 kl. 09:30

Der er 118.000 elever på de gymnasiale uddannelser i hele Danmark. Alle dem, der vælger at arbejde frivilligt på Operation Dagværkdagen, får gratis togtransport af DSB. Det hele sker den 4. november.

118.000 elever på de gymnasiale uddannelser kan rejse gratis med toget den 4. november, når de i forbindelse med Operation Dagsværk kan give en dag af deres uddannelse for at unge andre steder i verden kan få mulighed for at gå i skole.
Eleverne arbejder en dag for Operation Dagsværk, og i år kan eleverne tage toget gratis til og fra arbejde.

”Vi vil gerne give alle dagsværkere i hele landet muligheden for at komme gratis til og fra arbejde denne dag, hvor de lægger en dags arbejde i en god sags tjeneste. Det vil vi gerne støtte,” siger adm. direktør i DSB S-tog Gert Frost.

Tilbuddet om gratis togtransport gælder alle, der deltager i Operation Dagsværk, og det giver nye muligheder for Operation Dagsværk.

"Det er utrolig vigtigt for os, at projektet samt de elever, der yder en stor indsats for Operation Dagsværk, ikke selv skal punge ud til transport. Tidligere har vi måtte sige nej til arbejdsgivere, hvis de ikke har boet i nærheden af et gymnasium. Nu kan dagsværkere tage jobs, også selvom de bor i en by, hvor der ikke lige ligger et gymnasium," siger Aya Fabricius Nielsen, fra Operation Dagsværks bestyrelse.

DSB har indgået et samarbejde med Operation Dagsværk, hvor flere elever skal ud og gøre rent på DSB-stationer i hele landet på Dagsværkdagen. Det er dog alle elever, der får tilbuddet om gratis transport, når de skal ud på andre dagsværkopgaver. Eleverne går på stx (gymnasium), hf, hhx og htx.
I år går pengene, som Operation Dagsværk får ind, til at udbrede demokrati og ligestilling i Zimbabwe.

Fakta
Operation Dagsværk er elevernes egen oplysnings- og solidaritetsorganisation. De laver oplysningskampagner og arbejder penge ind til fordel for verdens fattige og undertrykte børn og unge.
Hvert år samler de ind til et nyt uddannelsesprojekt. På Operation Dagsværkdagen, den første onsdag i november, går eleverne på gaden for at tjene penge til projektet.
Det er alle gymnasiale uddannelser i hele landet, der kan deltage på Dagsværkdagen, hvilket indbefatter 146 skoler med stx og/eller hf, 60 med hhx og 38 med htx.