DSB: Naturligvis skal IC4-tog opgraderes til sammenkobling

DSB: Naturligvis skal IC4-tog opgraderes til sammenkobling

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
12. juni 2009 kl. 11:22

Dagbladet Information fremlægger det i dag fredag 12. juni i en artikel som en stor overraskelse for offentligheden, at de 14 enkeltkørende togsæt, som DSB i dag har til rådighed, på et tidspunkt skal fragtes til Italien for at blive opgraderet. Men det er der intet nyt i. Det har DSB aldrig lagt skjul på.

Vi har meget grundigt orienteret såvel Folketingets Trafikudvalg som pressen og offentligheden om, at vi som konsekvens af ultimatummet har modtaget 14 enkeltkørende IC4-togsæt samt et togsæt, der er typegodkendt til sammenkobling. Vi har ligeledes fortalt, at de 14 togsæt på et tidspunkt skal opgraderes til sammenkobling – det har simpelthen været et krav fra DSB, at vi ikke vil modtage IC4-tog, som ikke er godkendt til sammenkobling, og at det skal ske uden omkostninger for DSB,” fastslår DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen.

Han forsikrer, at det ikke kommer til at forstyrre driften i Danmark, da togene først skal tilbage til Italien på et tidspunkt, hvor DSB har modtaget tilstrækkeligt mange nye, serieproducerede og typegodkendte IC4-tog leveret fra AnsaldoBreda.

Arbejdspladser bliver i Danmark

Tilmed insinuerer Information, at fejlretningen og den endelige tilpasning af togene så alligevel ikke skal udføres i Danmark, som DSB fortalte den 20. maj. Men det er grebet ud af den blå luft.

”Det er yderst beklageligt, at Dagbladet Information – i øvrigt uden først at kontakte DSB – forsøger at skabe yderligere usikkerhed om IC4-projektet. Naturligvis står det ved magt, at fejlretningen og optimeringsarbejdet på de 83 typegodkendte tog, som DSB modtager fra Italien, skal udføres på DSB’s værksted i Århus, som DSB tidligere har meldt ud. Det har intet at gøre med, at de 14 togsæt skal opgraderes til sammenkobling i Italien. Alternativt ville DSB have fået leveret to ’typer’ IC4-tog, når leverancen til sin tid var færdiggjort, og det ville have været helt uacceptabelt,” siger DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen.

Tog transporteres på skinner

Det passer heller ikke, når Information hævder, at de 14 IC4-togsæt skal transporteres med skib til Italien. De skal transporteres på skinner trukket af et lokomotiv. Ansaldobreda har vurderet, at de bedst og billigst kan udføre opgraderingen i Italien.

Claus Dithmer