Kunderekord og økonomiske problemer

Kunderekord og økonomiske problemer

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
17. november 2011 kl. 13:05

DSB's 3. kvartalsregnskab beretter om både vækst i antallet af kunder, der stiger på toget, og stigende indtægter. Men også om store økonomiske udfordringer og et forventet årsresultat der bliver markant negativt.

Aldrig tidligere er så mange rejsende på årets første tre kvartaler gået ind i et DSB-tog: 129 millioner gange steg en kunde på et af DSB's tog i Danmark. Det svarer til en stigning på 6 procent – eller knapt otte millioner – flere kunder sammenlignet med samme periode i 2010.

»Vi glæder os meget over, at de rejsende fortsat i rekordhøj grad vælger toget. Hvis ellers produktet, som vi leverer, er i orden, så mærker vi også, at kunderne gerne vil toget. Og den tendens er vigtig i forhold til vores engagerede indsats for, at DSB skal spille en markant rolle i forhold til at styrke den kollektive trafik og at indfri den fælles politiske målsætning om at fordoble brugen af togtrafik frem mod 2030, « forklarer DSB's økonomidirektør og konstituerede administerende direktør Jacob Kjær.

Underskud på 509 millioner
Indtægterne fra DSB's kunder i både ind- og udland er steget fornuftigt. Derimod tegner regnskabet et billede af en alvorlig økonomisk situation, der kalder på markante forbedringer: Et samlet underskud på 509 millioner kroner for de første ni måneder af 2011 sammenlignet med et overskud på 194 millioner kroner i den tilsvarende periode i 2010.

»Det her regnskab er for mig et billede på det lange seje træk, som DSB's ledelse og medarbejdere har påbegyndt for at få genoprettet virksomheden. Vi bruger flere penge, end vi tjener, og at vi har et presserende behov for at forbedre økonomien. Men samtidig er det også et regnskab, der fortæller, at vi lykkes med at tiltrække kunder til toget, og at vores indtægtsside og togdrift er fornuftig,« siger Jacob Kjær.

DSB's arbejde i 3. kvartal med at forbedre virksomhedens økonomi og de regnskabsmæssige reguleringer af balancen ændrer forventningerne til hele årets økonomiske resultat. Udover en nedskrivning af IC4-togene forventes resultatet også at blive påvirket af blandt andet indtægter fra ejendomssalg, mulige omkostninger til restruktureringer, en revurdering af omkostningerne vedrørende Rejsekort A/S og eventuelle ændringer i hensættelserne omkring DSBFirst Øresund.

Ansvarlig revurdering af aktiver
»Nedjusteringen af forventningerne til det samlede resultat for året skyldes primært, at vi ansvarligt har revuderet værdien af vores aktiver. Og det rykker ikke ved vores nødvendige målsætning om at skabe vedvarende økonomiske forbedringer svarende til en milliard kroner inden 2015,« forklarer Jacob Kjær.

Særligt en gennemgang af DSB's materielsituation, primært IC4, har påvirket resultatet med godt 400 millioner kroner.

»Vi har skønsmæssigt nedskrevet værdien af IC4-togene som en helt naturlig og ansvarlig forlængelse af den nyligt offentliggjorte Atkins-rapport. Det er i øvrigt også et skøn, som vores revisorer er helt enige med os i,« siger Jacob Kjær.

»Der er ingen tvivl om, at DSB er udfordret på vores økonomi, der er i alvorlig ubalance. Vi bruger flere penge, end vi tjener målt på vores likviditet. Den udvikling er vi engageret i gang med at vende. Men det er positivt, at vi i stadig stigende grad formår at tiltrække kunder til toget,« siger han.

Fakta

Fremgang og økonomisk nedjustering

•I alt steg cirka 162 millioner kunder på et tog med DSB's logo på i årets første ni måneder mod 144 millioner i samme periode sidste år. Alene i Danmark er det samlede antal kunder i de første ni måneder af 2011 steget med seks procent i forhold til 2010. Det skyldes blandt andet en kundevækst i S-tog på syv procent og en kundevækst i DSB's Fjern- og regionaltog på fire procent
•DSB's indtægter fra de danske kunder er steget med 143 millioner kroner i forhold til samme periode sidste år. Hertil skal lægges 499 millioner kroner fra passagerindtægter fra DSB's internationale aktiviteter
•Rækken af begivenheder og beslutninger i 3. kvartal 2011 ændrer forventningerne til hele årets økonomiske resultat

Hele DSB's delårsrapport 1.–3. kvartal 2011 med særligt forord af bestyrelsesformand Peter Schütze og konstitueret administrerende direktør og økonomidirektør Jacob Kjær kan læses her

Læs delårsrapporten her

For yderligere kommentarer kontakt DSB Kommunikation på 2468 0000.

Mvh. DSB