DSB kom i mål med ”Ét sundt DSB”

26. februar 2015 kl. 11:54
  •  Resultat før af- og nedskrivninger korrigeret for poster af engangskarakter vedrørende ”Ét Sundt” DSB i den danske forretning udgjorde 3.015 mio. kr. mod målet på 2.650 mio. kr. fastsat i 2011
  • Antallet af medarbejdere i den danske forretning blev 7.070. Målet i 2011 var en reduktion på 1.000 medarbejdere svarende til 7.314.
  • Resultat før af- og nedskrivninger på 3.449 mio. kr. svarende til en forbedring på 667 mio. kr.
  • Resultat før skat på 670 mio. kr. mod 386 mio. kr. i 2013
  • Resultat efter skat på 482 mio. kr. mod 483 mio. kr. i 2013
  • Korrigeret for poster af engangskarakter udgør resultat før skat 624 mio. kr. mod 466 mio. kr.
  • Rettidighed stadig på et godt niveau med forbedringer i Fjern- & Regionaltog og S-tog
  • Fortsat kundevækst - på niveau af 2 procent
  • Rentebærende gæld er nedbragt fra 11.075 mio. kr. til 9.314 mio. kr.
  • Omdømme fortsat på et lavt niveau men med en positiv udvikling.

Strategiske nøgletal 2014

Forhold, som har påvirket resultatet for 2014
Resultatet for 2014 er præget af en række forhold af engangskarakter:

• Afhændelse af blandt andet DSB’s tidligere domicilejendom i Sølvgade og ”butiksarkaden” i Lyngby påvirkede resultatet positivt med 282 mio. kr.
  • Afgørelsen af en voldgiftsag om passagertællinger blev afgjort i januar 2015, og har påvirket pas-sagerindtægterne positivt med 87 mio. kr.
  • Nedskrivning af IC4 som følge af konklusionen i Prose-rapporten med 67 mio. kr.
  • Fremrykkede afskrivninger og nedskrivninger af udstyr og software mv. relateret til rejsekortet med i alt 256 mio. kr.

Kundetilfredsheden er stort set uændret fra 2013. Omdømmet er forbedret i løbet af 2014, men der er stadig et stykke vej.

Året 2015 tegner til at blive et udfordrende år
De mange planlagte sporarbejder i 2015, blandt andet spærringen af det ene spor på Vestfyn i 100 dage, vil betyde både færre billetindtægter og omkostninger til erstatningskørsel. DSB’s nuværende forventning er, at de planlagte sporarbejder kan belaste 2015 resultatet med mere end 200 mio. kr. Også de efterfølgende år vil være påvirket af omfattende sporarbejder.

De positive engangsindtægter, ikke mindst fra ejendomssalg, i 2014 forventes ikke at gentage sig i samme omfang i 2015 eller de efterfølgende år.

Ny Trafikkontrakt
DSB's kontrakter med staten om henholdsvis Fjern- & Regionaltogstrafik og S-togstrafik udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014 udløb 31. december 2014. Forud herfor indgik Transportministeriet og DSB 12. december 2014 forlængelsesaftaler, som i al væsentlighed forlænger vilkår og forpligtelser i de to kontrakter.

Forlængelsesaftalerne falder bort, så snart en ny langvarig kontrakt kan indgås, dog senest ved udgangen af køreplansåret 2015. En ny langvarig kontrakt ventes at dække både Fjern- & Regionaltogs- og S-togsydelser.

IC4- og IC2-togsæt
I forsommeren 2014 meddelte DSB, at man ville sætte IC4-togsættene til den afgørende eksamen med en uvildig undersøgeIse. Denne undersøgelse blev gennemført af schweiziske Prose og SBB, der fremlagde rapportens resultater i december 2014. Rapporten blev præsenteret for Folketingets Transportudvalg med fremlæggelse af både en plan A og en plan B. Prose-rapporten anbefaler blandt andet, at DSB fortsætter med at udvikle togsættene i overensstemmelse med indsættelses-planen for derigennem at opfylde målsætningerne for funktionalitet og pålidelighed. DSB følger anbefalingerne og tager et skridt ad gangen.

Ny strategi
Helt overordnet er formålet med DSB i dag fortsat at bidrage til bæredygtig vækst og mobilitet i Danmark. Det gør vi konkret ved at sikre pålidelig togdrift og sammenhængende kollektiv trafik.

DSB har i løbet af 2014 arbejdet med at etablere de kommende års strategi med udgangspunkt
i kunderne.

DSB anerkender, at for kunderne drejer det sig ikke primært om rejseoplevelser, men derimod om at kunne regne med rettidige og rene tog, rene stationer samt god trafikinformation på tværs af den kollektive trafik.

Store investeringer i fremtiden
I de kommende 10-15 år investeres der op mod 100 mia. kr. i jernbanen i nye spor, broer, kabler, signaler, tog etc. DSB har i den forbindelse taget hul på opgaven med at planlægge indkøbet af nye elektriske tog. Det er endnu ikke besluttet, hvem der skal indkøbe nye tog, hvor mange der skal købes, og af hvilken type. Samlet set drejer det sig potentielt om flere hundrede togsæt. Dette er en vanskelig opgave, som DSB gerne tager en aktiv rolle i fremover.

Ultrafine partikler
Der har i 2014 været et fortsat fokus på antallet af ultrafine partikler i dobbeltdækkervognene, som trækkes/skubbes af ME-lokomotiverne, og i de mere end 30 år gamle MR-tog samt på værkstederne. DSB har i sommeren 2014 udskiftet filtrene i dobbeltdækkervognenes luftindsugning, hvilket har reduceret antal ultrafine partikler med 40 procent inde i dobbeltdækkervognene. Derudover arbejdes der fortsat med at finde tekniske eller driftsmæssige løsninger til at nedbringe eksponeringen af ultrafine partikler for såvel passagerer som medarbejdere.

Sikkerhedsledelse
I 2014 er arbejdet med et nyt sikkerhedsledelsessystem fortsat. Arbejdet sker i tæt dialog med assessorer og Trafikstyrelsen. Erfaringer fra branchen tilsiger, at overgangen fra et erfaringsbaseret til et procesorienteret system er en kulturændring, som realistisk set kommer til at tage 2-3 år.

Fortsat fokus på rettidighed
Rettidigheden lå også i 2014 på et historisk højt niveau. Både Fjern- & Regionaltog samt S-tog for-bedrede rettidigheden til henholdsvis 94,1 procent og 97,3 procent, mens Øresund oplevede en lille tilbagegang i rettidigheden til 90,2 procent.

Medarbejdertilfredshed
DSB’s årlige Medarbejdertilfredshedsundersøgelse og Arbejdspladsvurdering (MTAPV) viser, at arbejdsglæden er faldet til 60 (skala 1-100) svarende til et fald på 2,7 point i forhold til 2013. DSB tager faldet alvorligt og fokuserer særligt på det daglige arbejde, hvor indsatsen vil have den største effekt på arbejdsglæden.

DSB har med opfyldelsen af målene i ”Ét Sundt DSB” etableret et robust grundlag for en ny trafikkontrakt. En væsentlig årsag til at dette skridt er nået, skyldes medarbejdernes store indsats – der skal lyde en stor tak herfor.

Læs hele rapporten her