Hovedstadens S-tog er i verdensklasse

Hovedstadens S-tog er i verdensklasse

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
20. januar 2014 kl. 12:00

De københavnske S-togspassagerer blev i 2013 transporteret med den højeste rettidighed i fem år. 96,7 procent af S-togene ankom eller afgik sidste år til tiden. Dermed forbedrer S-tog resultatet fra året før med 0,7 procentpoint. En forbedring, der er sket på trods af årets udfordringer med blandt andet to store storme og en række sporarbejder.

Også antallet af aflysninger blev holdt på et lavt niveau: Pålideligheden overholdt med 97,5% kontrakten med staten. Hvis man korrigerer tallet for hændelser uden for DSB’s indflydelse – force majeure – så som de nævnte storme, en bombetrussel på Københavns hovedbanegård og en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse var pålideligheden 98,2%.

”Det vidner om en flot indsats af vores medarbejdere, når vi sammen med Banedanmark har kunnet levere så flot en rettidighed og pålidelighed i et år præget af både storme og sporarbejder”, siger Anders Egehus, Direktør for Operation i DSB og ansvarlig for den daglige togdrift.

Det gode årsresultat er ikke tilfældigt: De københavnske S-tog er i verdensklasse, når det gælder rettidighed, effektivitet og energiforbrug. Og S-tog har papir på det. DSB S-tog har siden 2010 deltaget i et internationalt samarbejde kaldet ISBeRG, som sammenligner 14 togsselskaber, der driver storbytrafik i Europa, USA, Asien og Australien.

Benchmark sammenligningerne foretages af Imperial College i London – og den seneste opgørelse, der bygger på tal fra 2012, placerer S-tog på en tredjeplads, når det gælder rettidighed.  S-tog er næstbedst, når det handler om effektivitet opgjort som omkostninger per togkilometer. Prisen for en togkilometer hos S-tog er 93 kr. – svarende til 37% procent af gennemsnittet for de andre selskaber i ISBeRG undersøgelsen.

”Det er resultatet af at S-tog siden 2008 har effektiviseret og reduceret omkostningerne, samtidig med at vi i dag kører flere togkilometer”, siger Anders Egehus.

I perioden 2008-1012, som ISBeRG samarbejdet dækker, har S-tog reduceret energiforbruget beregnet som MWh per million passagerkilometer med 13%. Også her ligger S-tog i top-3 sammenlignet med de andre selskaber. S-tog forbruger kun omkring halvdelen af den energi per passagerkilometer som ISBeRG-gennemsnittet forbruger.

”Sammenligningerne med andre lignende togselskaber betyder, at vi hele tiden kan måle, om vi bruger vores kører optimalt og bruger vores ressourcer bedst muligt.  Det er et samarbejde, der giver os stor værdi og viden i det målrettede arbejde for flere og bedre tog til tiden.”, siger Anders Egehus. 

Årets resultat

2013

2012

2011

2010

S-tog

Togrettidighed 2.29*

96,7

96,2

94,8

94,0

Pålidelighed*

97,5

97,4

97,1

96,0

 

* Målepunkter i DSB's trafikkontrakt

DSB Kommunikation