Jernbanen på væksthormon

Jernbanen på væksthormon

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
10. januar 2008 kl. 11:13

Infrastrukturkommissionen, som DSB’s administrerende direktør, Søren Eriksen, er medlem af, har i dag offentliggjort sin rapport, og det er spændende læsning for jernbanefolk.


Rapporten indeholder en stribe anbefalinger til regeringen om at investere massivt i jernbanen. Udbygning af veje er naturligvis også en central del i rapporten, men kommissionen lægger vægt på, at udviklingen kommer til at ske på en miljømæssig forsvarlig måde.


Med udsigt til en fordobling af transporten i løbet af de næste 20 år må en stor del af væksten af pladsmæssige og miljømæssige hensyn ske på jernbanen.


Søren Eriksen er yderst tilfreds med, at jernbanen har fået en fremtrædende rolle i kommissionens endelige rapport.


»Anbefalingerne lægger op til stor aktivitet på vores område. Blandt de mange projekter glæder jeg mig især over, at kommissionen anbefaler en snarlig beslutning om udbygning mellem København og Ringsted. Vi støtter en ny dobbeltsporet bane over Køge, som vil blive bygget op til 250 km/t og dermed kan blive startskud til opgradering af hele hovedstrækningen til Aalborg op til 200 km/t,« siger Søren Eriksen.


Blandt de øvrige projekter fremhæver Søren Eriksen udbygning med dobbeltspor Lejre - Vipperød på Nordvestbanen, overhalingsspor på S-banen og en tværbane langs med Ring 3.


»Kommissionen lægger op til, at jernbanen skal spille en større rolle. Nogle af de største udfordringer på transportområdet kan kun løses med bedre og flere baner, og med Infrastrukturkommissionens rapport har politikerne et godt grundlag for at vælge de bedste løsninger. Når miljøhensyn skal vægtes tungere, betyder det, at der skal investeres væsentligt mere i kollektiv trafik,« siger DSB's administrerende direktør.