Nye grønne værksteder

DSB skifter over det næste år sin togflåde ud, så togene frem mod 2030 bliver eldrevne. Dermed bidrager DSB væsentligt til en langt mere klimavenlig togtrafik i Danmark, der kan flytte hundredtusindvis af danskere hver dag og afhjælpe de stigende trængselsproblemer.

 

I den transformation bygger og ombygger DSB også værksteder til at vedligeholde og reparere lokomotiver, togsæt og vogne. Dels fordi det kræver andre værksteder at tage hånd om el-tog end dieseltog, dels for at skabe mere moderne, tidssvarende og grønne værksteder.

Det er et stort puslespil, som DSB investerer mange penge og ressourcer i. For ikke nok med at DSB i en overgangsfase både skal køre el og diesel, så skal der også tages højde for både det store signalprogram og det omfattende arbejde med at elektrificere de centrale jernbanestrækninger i Danmark.

I København flytter DSB ud af sine historiske lokaler på Otto Busses Vej i Københavns Sydhavn, som siden 1907 sammen med Sonnesgade i Aarhus har været en grundsten i DSB´s værkstedslandskab. Værkstedet for lokomotiver og vogne flytter til et spritnyt værksted sydøst for Næstved ved Mogenstrup, og så bygges der et nye værksted til elektriske togsæt op ad Trafiktårnet tættere på Dybbølsbro, da det vil sikre en væsentlig hurtigere drift af togene, når de skal til og fra Københavns Hovedbanegård.

Området på Otto Busses Vej bliver del af en ny grøn bydel med boliger, arbejdspladser, rekreative områder og kulturaktiviteter, som DSB udvikler sammen med bl.a. FREJA.

 

I Fredericia ud- og ombygges det eksisterende og gøres til modtageværksted, klar til at modtage de nye el-tog fra 2023.

I Brabrand, tæt på Aarhus, opføres et nyt værksted til de fremtidige elektriske togsæt. I en periode vil der derfor være aktivitet på værkstedet i Brabrand samt på det eksisterende centralværksted i Sonnesgade. Værkstedet i Sonnesgade ligger centralt i Aarhus og har eksisteret siden 1925. Her vedligeholdes den nuværende flåde af IC3 og IC4 togsæt. DSB har behov for at vedligeholde IC3 flåden frem til DSBs Elektrificeringsprogram, giver mulighed for at køre med den nye elektriske flåde, på alle DSBs strækninger.