Kunder

Kunderne skal opleve det som miljørigtigt, trygt og nemt at tage toget, bruge vores stationer og komme i dialog med DSB. Kunderne skal opleve, at vi tager ansvar for dem

Vi har især fokus på:

  • Tryghed for kunderne
  • Sikkerhed for kunderne

DSB har løbende fokus på at øge kundernes oplevelse af tryghed og sikkerhed, både på deres rejse i toget og på vores stationer. Derfor gennemfører vi løbende aktiviteter, som skal forbedre kundernes oplevelse af tryghed på rejsen.

Tryghed for kunderne

Gennem flere år har vi arbejdet tæt sammen med Natteravnene. Deres meget synlige tilstedeværelse og gode dialog med unge mennesker bidrager positivt til trygheden både på stationer og i tog.
I DSB er vi via kundeundersøgelser opmærksomme på kundernes behov og den løbende dialog, vi har med dem. Dialogen foregår blandt andet på møder med pendlerne, hvor der drøftes relevante emner såsom tryghed på rejsen.
Vi ønsker, at kunderne oplever, at vi tager ansvar for dem under deres rejse. Derfor har vi en række initiativer, som skal forbedre kundernes oplevelse af tryghed på rejsen.

Øget tryghed på S-toget

DSB’s overvågningscentral har siden efteråret 2009 bidraget til at øge trygheden for kunder og medarbejdere på S-togsnettet. Via kameraer fordelt på alle S-togsstationer holder overvågningscentralen næsten hele døgnet øje med, hvad der foregår på stationer og i DSB's 7-Eleven butikker. Fra centralen kan der kaldes direkte op til S-togsrevisorer, lokomotivførere og de vagter, der er placeret på udvalgte stationer fx. på Køge Bugt-banen – og omvendt. Overvågningscentralen kan også alarmere politiet ved eksempelvis hærværk og røverier.

Samarbejde med Natteravnene

DSB har løbende fokus på kundernes oplevelse af tryghed. Vi har gennem flere år samarbejdet tæt med Natteravnene, som i kraft af deres meget synlige tilstedeværelse og gode dialog med unge mennesker bidrager positivt til trygheden både på stationer og i tog.
Natteravnene kan køre gratis med alle DSB's tog, når de er iført deres gule natteravns-jakker. DSB har stor fordel af, at Natteravnene kommer forbi på deres runder, derfor er det naturligt, at de har muligheden for at følge en gruppe unge med toget. DSB har ligeledes støttet Natteravnenes hvervekampagne ved at sætte reklamefolie på to S-tog.

S-tog

LUK

S-tog er tog, der kører lokalt i Hovedstadsområdet.  

Fodboldguider

DSB’s 42 fodboldguider, det vil sige frivillige togførere med et særligt kursus i konflikthåndtering og fankultur, formår at håndtere problemer med voldsomme fodboldfans. Det betyder, at der i dag stort set ikke er vold, trusler og hærværk i fodboldtogene.

Kampagne mod lommetyve

DSB, Banedanmark, Movia og Metro har iværksat en fælles oplysningskampagne, der rådgiver kunderne om, hvordan man undgår at blive bestjålet af lommetyve.