Øresundstog til Ystad

Øresundstog til Ystad

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
24. maj 2004 kl. 12:56

Øresundstog vil nu køre mellem København og Ystad i tilslutning til hurtigfærgen til Rønne. Fra 3. april afløser de IC3-togene, som har været brugt i trafikken til Ystad, siden InterCity Bornholm blev etableret 2. juli sidste år.


Når de elektriske Øresundstog ikke har været indsat fra starten, skyldtes det manglende elektrificering af et vendespor, man benytter i Fosieby i den sydlige del af Malmö. Men det arbejde er nu foretaget. På strækningen i øvrigt mellem Malmö og Ystad blev eldrift indført i 1996.


En fordel ved Øresundstogene er, at de har større kapacitet end IC3, nemlig 237 pladser mod 144. Samtidig er de indrettet med et flexareal, der betyder væsentlig bedre plads til cykler, barnevogne og kørestole. Flexarealet findes i en lavgulvsafdeling, som medfører nemmere ind- og udstigning. For at opnå en niveaufri adgang til lavgulvsdelen vil den perron, togene benytter i Ystad, nu blive ombygget. Arbejdet foregår fra 2. april til 7. juni og udføres af Banverket. I den periode vil der være udlagt gangplader på perronen.


For Øresundstoget til Ystad gælder, at det er et ikke-ryger tog ligesom dem, der kører mellem København og Malmö.


InterCity Bornholm har med virkning fra 27. marts også fået nye priser. For en voksen på Standard koster billetten København-Rønne nu 190 kr. mod tidligere 239 kr. Prisen for en pladsbillet på Standard er 15 kr. mod før 25 kr., mens pladsbilletten er gratis på Business. Men der er ikke krav om pladsbillet ved rejser tirsdage-torsdage til og fra Bornholm bortset fra ved højtiderne. Passagerer fra Ystad, Svedala og Skurup skal ikke længere betale InterCity tillæg ved rejser til og fra København.


Første afgang med Øresundstog bliver tirsdag den 3. april fra København H. kl. 6.52 med ankomst til Ystad kl. 8.13.



Med venlig hilsen


DSB