Spring til hovedindhold

Søg Rejsetidsgaranti

Når dit tog er forsinket, kan du blive kompenseret for din udgift.

Find ud af, om du kan opnå kompensation, samt hvilken type Rejsetidsgaranti du skal søge. 

 

Basis Rejsetidsgaranti

Søg kompensation, hvis du bliver mere end 30 minutter forsinket.
  • Til dig på togrejse i Danmark med billet, Check ind, Rejsekort eller Pendler20
  • Skal søges ved hver forsinket rejse 
  • Vælg, om du vil have en ny billet til en rejse på samme strækning eller pengene ind på din NemKonto

Bemærk

Kan ikke søges, hvis du er tilmeldt Pendler Rejsetidsgaranti. 

Læs betingelser for Basis Rejsetidsgaranti.

Søg Basis Rejsetidsgaranti

Pendler Rejsetidsgaranti

Du bliver automatisk kompenseret, hvis der er forsinkelser på din pendlerstrækning.
  • Til dig med pendlerkort, fx Ungdomskort, Pendlerkort og Erhvervskort
  • Skal tilmeldes en bestemt målestrækning
  • Forsinkelser på målestrækningen kompenseres automatisk og sættes ind på din NemKonto

Læs om Pendler Rejsetidsgaranti

Tilmeld dig Pendler Rejsetidsgaranti

Udland Rejsetidsgaranti

Søg kompensation, hvis du er minimum 60 minutter forsinket på din rejse til udlandet.
  • Til dig, der har en international billet købt via DSB 
  • Kompensationen bliver sat ind på din NemKonto

Hvis du er forsinket på din rejse med en Øresundsbillet, kan du enten søge Basis Rejsetidsgaranti hos DSB eller søge kompensation hos Skånetrafiken.

Bemærk

Rejser du med Interrail Pass, gælder Eurail Groups regler om kompensation.

Er billetten købt i udlandet, for eksempel hos Deutsche Bahn, skal du henvende dig til deres selskab.

Læs betingelser for Udland Rejsetidsgaranti.

Søg Udland Rejsetidsgaranti

Bliv gjort opmærksom på din ret til Rejsetidsgaranti

Er du medlem af DSB Plus og tilmeldt opdateringer om din rejse i forbindelse med billetkøb i DSB app, modtager du en notifikation, der fortæller om din ret til kompensation.

Tilmeld dig DSB Plus

Ofte stillede spørgsmål

Hvor meget får jeg i kompensation?

Basis Rejsetidsgaranti
Din kompensation beregnes ud fra forsinkelsens størrelse.
  • 30 minutter eller mere forsinket: Kompensation på 50 % af rejsens pris
  • 60 minutter eller mere forsinket: Kompensation på 75 % af rejsens pris 
  • 90 minutter eller mere forsinket: Kompensation på 100 % af rejsens pris

Pendler Rejsetidsgaranti

Din kompensation bliver beregnet med udgangspunkt i kundepunktligheden. 

Læs om kompensationsstørrelse

Udland Rejsetidsgaranti

Rejsetidsgarantien beregnes ud fra tiderne i den særkøreplan, som er lavet til din rejse.

  • 60 minutter eller mere forsinket: Kompensation på op til 25 % af billettens pris
  • 120 minutter eller mere forsinket: Kompensation på op til 50 % af billettens pris

Hvornår modtager jeg min kompensation?

Basis Rejsetidsgaranti
Du modtager din kompensation via NemKonto cirka 10 hverdage efter afgørelsen. Rejsetidsgarantibilletten modtager du inden for 10 hverdage.
Pendler Rejsetidsgaranti
Dit pendlerkort beregnes for kompensation den 15. i måneden efter den måned, kortet er udløbet. Har du ret til kompensation, modtager du pengene på din NemKonto op til 10 bankdage efter beregningsdatoen.
Udland Rejsetidsgaranti
Du modtager din kompensation via NemKonto cirka 10 hverdage efter afgørelsen. Udbetaling til udenlandsk konto kan tage op til 30 dage.

Hvor kan jeg bruge min Rejsetidsgarantibillet? 

En Rejsetidsgarantibillet gælder til samme strækning og i samme rejseretning, som du blev forsinket på. Billetten er gyldig i seks måneder og udstedes til stationer hos DSB, GoCollective og Skånetrafikken.
Du kan med en Rejsetidsgarantibillet benytte tog, bus og metro i zonerne angivet på billetten. 

Kan jeg få kompensation for pendlerkort, der var gyldige, før jeg tilmeldte mig Pendler Rejsetidsgaranti?

Nej, du kan ikke få kompensation for Pendlerkort, der udløb før din tilmeldingsdato.
Du kan i stedet søge Basis Rejsetidsgaranti, hvis du har været forsinket mindst 30 minutter på rejsen.

Hvilke kort og billetter er ikke omfattet af Basis Rejsetidsgaranti? 

Du kan ikke søge Basis Rejsetidsgaranti, hvis du har rejst på følgende billetter eller kort:
  • Personalebilletter 
  • Kontrolafgifter 
  • Copenhagen Card
  • Diverse frikort
  • Særlige billetter til særtog
  • DSB Skolerejse-billetter
  • Internationale billetter, herunder Interrail Pass og Eurail Pass

Hvad er min mulighed for forplejning? 

Er du forsinket 60 minutter eller mere, og befinder du dig på en station, eller i et tog uden service, kan du få refunderet op til 50 kroner for køb af forplejning i fx DSB 7-eleven kiosker. 
Husk en kvittering som dokumentation for dit køb.