Rejsebetingelser for Interrail

Bestemmelser for benyttelse af Interrail-passet

Hvem kan købe et Interrail Pass?

  • Interrail sælges til børn mellem 4 – 11 år (inkl.), unge, der ikke er fyldt 28 år på billettens første gyldighedsdag, seniorer, der er fyldt 60 år samt til voksne, som er bosiddende i et af landene i den Europæiske Union (eller; Albanien, Andorra, Bosnien-Herzegovina, Færøerne, Gibraltar, Grønland, Island, Kosovo, Liechtenstein, Makedonien, Moldava, Monaco, Montenegro, Norge, Rusland, San Marino, Serbien, Schweiz, Tyrkiet, Ukraine og Vatikanet).

Er et Interrail Pass personligt?

  • Interrail-passet er strengt personligt. Det kan ikke overdrages til en anden, og det er kun gyldigt mod forevisning af pas eller anden dokumentation, der erstatter et pas.

Kan jeg få mit barn gratis med  på Interrail?

  • Børn rejser gratis (bortset fra pladsbilletter og tillæg), når de rejser sammen med en voksen, og de endnu ikke er fyldt 12 år. Der kan maksimalt rejse to børn gratis sammen med en voksen. Hvert barn skal have sit eget Interrail kort. For global pass gælder at børn under 12 år, der rejser alene eller ikke kan rejse gratis sammen med en voksen, skal betale prisen for ”Ung til og med 27”.

Kan jeg rejse på standard (2. klasse) eller 1. klasse med mit Interrail Pass?

  • Passet er gyldigt i den klasse, der er angivet på passet (pass til 1. klasse er også gyldige i 2. klasse).  Kunder med et pass til 2. klasse kan rejse på 1. klasse mod at betale forskellen mellem en almindelig 1. og 2. klasses billet.

Hvornår er mit Interrail Pass gyldigt til rejse?

  • Rejser kan ikke påbegyndes før kl. 00.01 på den 1. gyldighedsdag og skal være afsluttet ved midnat på passets sidste gyldighedsdag.
  • Interrail passet er gyldigt i det tidsrum, der er angivet på passet. Hvis passet er gyldigt i et antal selvvalgte dage inden for en periode, skal passets indehaver notere datoen for den valgte rejsedag i passets rejsekalender, før dagens første rejse påbegyndes. Der skal skrives med blåt eller sort blæk eller kuglepen i datofeltet.                                       
  • Nattogsregel for Pass udstedt efter den 1.1.2019 - Hvis rejsen starter med et direkte nattog, påføres afrejsedagen i Pass'et. Foretager kunden et skift på den efterfølgende dag, skal kunden også angive denne dag som rejsedag.
  • Nattogsregel for Pass udstedt inden den 1.1.2019 - Hvis rejsen starter med et direkte nattog, hvor rejsen med nattoget starter efter kl. 19:00 og slutter efter kl. 4:00, er det tilladt at anføre den efterfølgende dags dato på passet. Rejsen kan aldrig påbegyndes medmindre passet er gyldigt til den dag der rejses. Rejses der f.eks. med nattog kl. 22:15 den 26. maj, anføres den 27. maj i datofeltet på passet. Selve passet skal dog minimum være gyldigt fra den 26. maj. Ligeledes skal rejsen være afsluttet senest kl. 24:00 på passets sidste gyldighedsdag.

Hvad skal jeg være opmærksom på inden afrejse?

  • Før der stiges ombord i et tog, bus eller båd, skal indehaveren af passet have angivet den pågældende rejse i rejsekalenderen ('Travel Diary'). Rejseinformationerne skal angives med sort eller blå blæk (ingen blyant!). Rejsekalenderen er del af omslaget til et Global Pass. Læs Interrail Pass Guide 2019 for mere information.
  • En rejsende, som ikke har noteret rejsedagen i rejsekalenderen, før der stiges ombord i tog, bus eller båd, kan blive afkrævet en bøde på op til 200 Euro i lokal valuta.

Hvor gælder et Interrail Global Pass?

  • Med et Interrail Global Pass får du ubegrænset rejse på jernbanestrækninger, der drives af de selskaber, der deltager i Interrail Global Pass. 
  • Danske kunder har med et Global Pass købt i Danmark mulighed for én ud- og hjemrejse i Danmark. Dette skal anføres på passet inden påbegyndelse af rejsen.
  • For detaljerede oplysninger henvises til Interrail Pass Guide.

Hvordan er reglerne for kontrol på rejsen?

  • For rejser med Interrail gælder bestemmelserne i konventionen for international transport på skinner, CIV.
  • Interrail-passet skal forevises for togpersonalet ved hver inspektion sammen med det officielle identitetsbevis (pas o.lign.), hvis nummer står på Interrail passet.
  • Hvis den rejsende ikke kan fremvise det officielle identitetsbevis, hvis nummer står på Interrail-passet (typisk et pasnummer) er togpersonalet berettiget til at forlange betaling for en almindelig billet og en afgift fastsat i overensstemmelse med reglerne hos den pågældende jernbane. Hvis data er blevet ændret eller rettet, passet er forfalsket eller benyttet af en anden person end vedkommende, som det var udstedt til, eller hvis det bruges ud over gyldighedsperioden, så er togpersonalet berettiget til at konfiskere Interrail-passet og opkræve betaling for strækningen plus en bøde på op til 100 Euro i lokal valuta.

Kan jeg få et ny Interrail Pass, hvis jeg mister det eller det bliver stjålet?

  • Hvis Interrail-passet er tabt eller stjålet, udstedes ikke et erstatnings-pass.

Kan jeg få tilbagebetalt et Interrail Pass? 

  • Et pass, der ikke er valideret, og et pass, der er indleveret til salgsstedet før første gyldighedsdag, tilbagebetales*. Et pass, der indleveres til salgsstedet efter 1. gyldighedsdag, kan kun tilbagebetales, hvis en ansat ved jernbanen har forsynet det med et stempel med teksten "UNUSED" på bagsiden før første gyldighedsdag. Passets pris tilbagebetales fradraget et ekspeditions gebyr, der ikke må overstige 15 % af prisen. I alle andre tilfælde (fx tab, tyveri, delvis benyttelse) er pass-indehaveren ikke berettiget til nogen tilbagebetaling eller erstatning. Anmodningen om tilbagebetaling skal ske inden 1 måned efter sidste gyldighedsdag.

*Gælder ikke for Interrail-billetter købt med rabat i kampagneperioder. Pass købt med rabat kan ikke byttes eller refunderes. Hvis du har fået nyt navn eller nyt pas, så kontakt DSB Kundecenter Udland. De vil kunne hjælpe dig med et nyt Interrail Pass. Du skal dog være opmærksom på, at du skal betale differencen mellem det Interrail Pass, du har købt i udsalgsperioden, og det et Interrail Pass koster på ombytningstidspunktet.

Skal jeg købe pladsbillet til min Interrailrejse?

  • Med et Interrail-pass er du ikke garanteret en siddeplads. Glem ikke, at der er tvungen reservation og betaling af et tillæg i visse tog på visse strækninger. I andre tilfælde anbefales det at reservere især på lange rejser og færgeoverfarter i højsæsonen. Der henvises til Interrail Pass Guide for flere oplysninger.

Kan jeg få kompensation ved forsinkelser?

  • Når du rejser gennem Europa med et Interrail One Country Pass eller Global Pass, så gælder Eurail Groups regler om kompensation. Kompensationsstørrelsen afhænger af Passets gyldighed og pris.
    One Country Pass: Rejser du med et One Country Pass og oplever du mere end to rejser inden for Passets gyldighed, som hver er mindst 60 minutter forsinket, så har du ret til kompensation.
    Global Pass: Rejser du med et Global Pass og oplever du mere end tre rejser inden for Passets gyldighed, som hver er mindst 60 minutter forsinket, så har du ret til kompensation.
    Her kan du læse mere og ansøge om kompensation fra Eurail Group G.I.E.