Refundering af billetter og kort i forbindelse med coronavirus

Hvis du ikke ønsker at rejse på grund coronavirus gælder nedenstående regler.

Hvis du har spørgsmål, kan du altid kontakte vores Kundecenter på tlf. 70 13 14 15.

Enkeltbilletter til rejser i Danmark


Hvis du ikke ønsker at gennemføre din rejse, kan du inden afrejse få refunderet din billet og pladsbillet uden gebyr. Dette gælder også ikke-refundérbare, ubenyttede billetter som Orange billetter. Hvis du ønsker at refundere din billet kan du i de fleste tilfælde gøre det selv.

Se hvordan du refunderer nedenfor.

Pendlerkort


Hvis du har et pendlerkort og ikke ønsker at rejse, kan du få refunderet resten af perioden på kortet fra den dag, du henvender dig.

Se, hvordan du refunderer nedenfor.

På de korttyper, hvor du almindeligvis skulle betale et ekspeditionsgebyr svarende til otte dage, kan du ekstraordinært også få det fulde beløb tilbagebetalt. Det gælder fx Pendlerkort og rejsekort pendlerkort. Se hvordan du gør nedenfor.

 

Erhvervskort kan ikke sættes i bero eller refunderes med tilbagevirkende kraft, da det er omfattet af særlige skatteregler.

  • Du skal selv refundere dit pendlerkort direkte DSB App. Find dit pendlerkort under menupunktet ”Pendlerkort” og tryk ”Tilbagebetal”.

    Alle der refunderer deres pendlerkort perioden fra d. 1. marts til og med d. 13 april, kan ekstraordinært få tilbagebetalt de resterende otte dage, der trækkes i ekspeditionsgebyr. Søg om at få tilbagebetalt ekspeditionsgebyret her.

    Hvis du har færre end otte dage tilbage på dit pendlerkort, refunderer vi for dagene fra du udfylder formularen og til dit pendlerkort udløber. Søg om at få tilbagebetalt resten af ekspeditionsgebyret her.

    Vi får mange henvendelser på tilbagebetalinger, så du må forvente længere ekspeditionstid end normalt.

  • Reglerne for tilbagebetaling af DOT Pensionistkort afviger fra tilbagebetalingsreglerne på et alm. pendlerkort.

    • Hvis du har benyttet dit kort i 1-30 dage, kan du få 2/3 dele tilbage af prisen
    • Hvis du har benyttet dit kort i 31-60 dage, kan du få 1/3 del tilbage af prisen
    • Hvis du har benyttet dit kort i 61 dage eller mere, kan du ikke få nogle penge tilbage.

    Hvordan du får dine penge tilbage afhænger af, hvor du har købt dit kort.
    Hvis du har købt dit DOT pensionistkort i en DSB 7-Eleven, på København H eller i en billetautomat (dit stamkort vil i så fald typisk have et nummer på 7 cifre i toppen over billedet) kan du henvende dig på en station. Så refunderer vi den resterende periode efter gældende regler.

    Du finder åbningstiderne på  siderne for de enkelte stationer her på dsb.dk

    Hvis du er utryg ved at bevæge dig hen til stationen, må du gerne sende en bekendt i stedet. Du skal blot give dem en fuldmagt med.

    Hvis du ikke har mulighed for at henvende dig på et salgssted, kan du benytte denne elektroniske formular (åbner i nyt vindue).

    Bemærk at du skal udfylde formularen online og vedhæfte billede af dit værdiindlæg enten revet over eller med streger over, så det er ugyldiggjort.

    Hvis du har købt dit DOT pensionistkort på et Movia salgssted eller i DOT Webshop (dit stamkort har i så fald et nummer på 8 cifre i toppen over billedet):

    • Kan du sende dit originale værdikort (den del af kortet, hvor der står zoner på) sammen med en kopi af dit stamkort og dit kontonummer til banken til adressen:
      Movia
      Gammel Køge Landevej 3
      2500 Valby
      mærk konvolutten: Refusion.
    • Du kan også udfylde et skema, som du henter på DOTs hjemmeside.
      Her skal du klippe dit originale værdikort over og sende et foto af dette sammen med dit værdikort, og huske at give dit kontonummer til din bank.
  • Hvis du har et Ungdomskort købt hos DSB, kan du få refunderet resten af perioden på dit kort fra den dag, du henvender dig. Vi kan kun refundere til din Nemkonto. Hvis du ikke allerede har en Nemkonto, skal du kontakte din bank – alternativt oprette det i din netbank – for at få kontoen oprettet.

    Hvad du skal gøre, afhænger af, om du har dit kort i en app eller som plastikkort.

    • Har du dit kort i en app, skal du sende os en email på ungdomskort@dsb.dk med dit stamkortnummer i emnefeltet. 
    • Har du et plastikkort, skal du sende os en email på ungdomskort@dsb.dk. I emnefeltet skal du skrive dit stamkortnummer. Du skal også klippe dit kort over på langs, og sende os to billeder af det ituklippede kort - ét af forsiden og et af bagsiden af kortet.

    OBS! Har du købt dit Ungdomskort hos et andet trafikselskab end DSB, så kontakt dét trafikselskab og følg deres vejledning for, hvordan du refunderer dit kort.

  • Der er særlige regler ift. tilbagebetaling. Du skal henvende dig på et salgssted for at få den resterende periode tilbagebetalt. Kort med gyldighed på 60 dage eller derover kan kun tilbagebetales på salgsstedet.

  • Erhvervskort kan ikke sættes i bero eller refunderes med tilbagevirkende kraft, da det er omfattet af særlige skatteregler. Erhvervskort har en fast rabat og fast løbetid for at bruttolønsordningen kan anvendes.

Billetter til udland

Hvis du ikke kan eller ønsker at gennemføre din rejse til udlandet, kan du få refunderet din ubenyttede billet og pladsbillet uden gebyr. For Interrail-billetter gælder der dog særlige regler. Læs mere nedenfor.

 

Grundet de særlige omstændigheder, og mange henvendelser, kan der opleves længere svartid.

  • Orange Europa billetter der er købt 13.3.2020 eller tidligere, med gyldighed til rejse til og med den 30.4.2020 kan benyttes på en anden afgang indtil den 30.06.2020 uden togbinding. Dette gælder ikke Orange Europa Gruppebilletter.

    Bemærk, at betingelserne for tvungen pladsreservation for de internationale IC tog mellem Danmark og Tyskland stadig gælder med virkning fra den 19.06.2020.

  • Har du købt en Interrail-billet hos os, er det muligt at få den refunderet uden gebyr, hvis du ikke vil rejse pga. coronavirus.

    • Ubenyttede Interrail-billetter, både billetter der er købt med og uden 10% rabat, kan refunderes uden gebyr inden første gyldighedsdag.
    • Ubenyttede Interrail-billetter med overskredet startdato kan refunderes uden gebyr (gælder for Interrail-billetter med startdato 1. marts 2020 eller senere)
    • Pladsreservationer købt i forbindelse med en Interrail-billet kan også refunderes uden gebyr.

    Har du købt din billet her på dsb.dk eller over telefonen hos vores Kundecenter, skal du sende den til os med post:

    DSB Kundecenter Udland
    Postboks 363
    2630 Taastrup 

    Har du købt din billet i billetsalget på en af vores stationer, skal den refunderes samme sted, som du købte billetten, eller et andet billetsalg på en af vores stationer. Hvis det ikke er muligt, skal du sende billetten med post til DSB Kundecenter Udland (se ovenfor).

    OBS: Vær opmærksom på, at der kan forekomme en længere svar tid end normalt lige nu, da vi modtager ekstraordinært mange henvendelser.