Refundering af billetter og kort i forbindelse med coronavirus

DSB vendte tilbage til normale refusionsregler den 11. maj 2020. Siden corona lukkede Danmark ned har trafikselskaber i Danmark ekstraordinært tilbudt kunderne, at de kan få refunderet ubrugte billetter og kort gebyrfrit helt frem til afrejse.

Nu, hvor samfundet gradvist åbner op, og de rejsende opnår en større forudsigelighed i hverdagen, genindfører de danske trafikselskaber de almindelige regler. De almindelige regler for refusion af billetter og kort (udland og Ungdomskort undtaget) er i kraft igen fra den 11. maj 2020.

Læs mere om de almindeligt gældende regler for tilbagebetaling og refundering.

Hvis du har spørgsmål, kan du altid kontakte vores Kundecenter på tlf. 70 13 14 15.

Ungdomskort


Hvis du har et Ungdomskort og ikke ønsker at rejse, kan du få refunderet resten af perioden på kortet fra den dag, du henvender dig.

Læs mere om de midlertidige regler for refundering og hvordan du refunderer nedenfor. Ungdomskort overgår til almindeligt gældende refunderingsregler fra og med den 4. juni.

  • Hvis du har et Ungdomskort købt hos DSB, kan du få refunderet resten af perioden på dit kort fra den dag, du henvender dig. Vi kan kun refundere til din Nemkonto. Hvis du ikke allerede har en Nemkonto, skal du kontakte din bank – alternativt oprette det i din netbank – for at få kontoen oprettet.

    Hvad du skal gøre, afhænger af, om du har dit kort i en app eller som plastikkort. Find først dit stamkortnummer. Det finder du i venstre side på forsiden, hvis du har plastikkort (nummeret står på højkant). Hvis du har app, står stamkortnummeret på kortet i app’en.

    • Har du dit kort i en app, skal du sende os en email på ungdomskort@dsb.dk med dit stamkortnummer i emnefeltet. 
    • Har du et plastikkort, skal du sende os en email på ungdomskort@dsb.dk. I emnefeltet skal du skrive dit stamkortnummer. Du skal også klippe dit kort over på langs, og sende os to billeder af det ituklippede kort - ét af forsiden og et af bagsiden af kortet.

    OBS! Har du købt dit Ungdomskort hos et andet trafikselskab end DSB, så kontakt dét trafikselskab og følg deres vejledning for, hvordan du refunderer dit kort.

Billetter til udland

Hvis du ikke ønsker at gennemføre din rejse til udlandet, kan du inden afrejse få refunderet din billet og pladsbillet uden gebyr. For Interrail-billetter gælder der dog særlige regler. Læs mere nedenfor.

 

Grundet de særlige omstændigheder, og mange henvendelser, kan der opleves længere svartid.

  • Hvis du ikke kan eller ikke ønsker at gennemføre din rejse til udlandet, kan du få refunderet din ubenyttede billet og pladsbillet uden gebyr.

    Orange Europa billetter der er købt 13.3.2020 eller tidligere, med gyldighed til rejse til og med den 30.4.2020 kan benyttes på en anden afgang indtil den 30.06.2020 uden togbinding. Dette gælder ikke Orange Europa Gruppebilletter.

    Bemærk, at betingelserne for tvungen pladsreservation for de internationale IC tog mellem Danmark og Tyskland stadig gælder med virkning fra den 19.06.2020.

  • Har du købt en Interrail-billet hos os, er det muligt at få den refunderet uden gebyr, hvis du ikke vil rejse pga. coronavirus.

    • Ubenyttede Interrail-billetter, både billetter der er købt med og uden 10% rabat, kan refunderes uden gebyr inden første gyldighedsdag.
    • Ubenyttede Interrail-billetter med overskredet startdato kan refunderes uden gebyr (gælder for Interrail-billetter med startdato 1. marts 2020 eller senere)
    • Pladsreservationer købt i forbindelse med en Interrail-billet kan også refunderes uden gebyr.

    Har du købt din billet her på dsb.dk eller over telefonen hos vores Kundecenter, skal du sende den til os med post:

    DSB Kundecenter Udland
    Postboks 363
    2630 Taastrup 

    Har du købt din billet i billetsalget på en af vores stationer, skal den refunderes samme sted, som du købte billetten, eller et andet billetsalg på en af vores stationer. Hvis det ikke er muligt, skal du sende billetten med post til DSB Kundecenter Udland (se ovenfor).

    OBS: Vær opmærksom på, at der kan forekomme en længere svar tid end normalt lige nu, da vi modtager ekstraordinært mange henvendelser.