Vi nærmer os 2014 målet – og sætter fokus på løbende forbedringer

13. maj 2014 kl. 09:59

"Bestyrelsen har stort fokus på de to overordnede mål i Ét Sundt DSB. Ved udgangen af 2014 et resultat før af- og nedskrivninger på 2,65 mia. kr. og en reduktion på ca. 1.000 medarbejdere i den danske del af forretningen, " Peter Schütze, bestyrelsesformand

• Resultat før af- og nedskrivninger på 746 mio. kr. – forbedring på 152 mio. kr. (korrigeret for engangsposter en forbedring på 26 mio. kr.)
  • Resultat før skat på 144 mio. kr. – forbedring på 140 mio. kr. (korrigeret for engangsposter en forbedring på 14 mio. kr.)
  • Fortsat god rettidighed
  • Kundetilfredshed og omdømme stigende, men fortsat lavt.

Strategiske nøgletal 1. kvartal 2014

Fra Ét Sundt DSB til løbende forbedringer

Vi satte os to overordnede mål for 2014:

• Resultat før af- og nedskrivninger på 2,65 mia. kr. i 2014 – en forbedring på 1 mia. kr. i forhold til fremskrivningen i 2011
  • i niveau af 1.000 færre fuldtidsbeskæftigede ved udgangen af 2014 for de danske aktiviteter.

Efter 1. kvartal nærmer vi os 2014 målene, og derfor tillader vi os allerede nu at begynde sporskiftet for de kommende år. Hvor det hidtil har drejet sig om at genoprette DSB’s økonomi, så vil den næste del af vores strategiske rejse dreje sig om at fortsætte vores fokus på kerneproduktet samtidig med, at vi forbedrer produktiviteten 2-3 procent hvert år. Kravet er altså løbende forbedringer på linie med enhver sund virksomhed.

Konkurrencedygtighed er det bedste værn
Løbende forbedringer er den tilgang, der vil sikre, at DSB kan måle sig med de bedste i Europa. Sammenligninger viser, at DSB Vedligehold og S-tog allerede klarer sig godt. S-tog er faktisk blandt de bedste. Vi arbejder på, at det kommer til at gælde hele DSB. Kun ved at være konkurrencedygtige sikrer vi et stærkt DSB i fremtiden.

Ny langsigtet strategi undervejs
Det seneste års tid, har vi sideløbende med ”Ét Sundt DSB” arbejdet på en ny langsigtet strategi for DSB med udgangspunkt i de markedsforhold, vi mener, der vil præge jernbanebranchen de kommende årtier. Vi forventer at have strategien fastlagt i løbet af efteråret.

Ny trafikkontrakt under forhandling
Trafikkontrakterne for S-tog og Fjern- & Regionaltog udløber ved udgangen af 2014 og for Øresund et år senere. Forhandlingerne om nye kontrakter er i fuld gang. Kontrakterne skal omfatte ikke alene de kommende års drift, men også omkostningerne forbundet med at forberede indkøbet af nyt materiel herunder eventuelt hurtigere udfasning af eksisterende materiel.

Store udfordringer, muligheder og opgaver forude
Det forberedende arbejde frem mod indkøbet af flere hundrede elektriske togsæt er godt i gang. En kompleks opgave. Fokus er på ”standardløsninger” i en branche, hvor der desværre ikke er nær så meget standard, som vi alle kunne ønske. Opgaven er, i lighed med igangsatte IT-forbedringer, også forbundet med betragtelige omkostninger allerede nu.

Derudover arbejder vi på, at kundens behov aktivt tænkes ind i det kommende årtis løft af jernbanen. Det kommer, udover nyt materiel, forhåbentligt også til at handle om opgradering af stationerne til mere tidssvarende rammer og bedre mobildækning og datakapacitet langs jernbanen. Som vi ser det, helt afgørende for, at vi kan tiltrække nye kunder til den kollektive trafik.

Samtidig arbejder vi videre med flere andre udfordringer herunder den pressede økonomi for Øresund og idriftsættelsen af IC4/2. Begge vanskelige opgaver. Arbejdet med de digitale platforme er positivt. Vores nye mobilapplikation er blevet godt modtaget, og rejsekort har rundet 780.000 udstedte kort ved udgangen af 1. kvartal mod 100.000 for bare to år siden. Samlet set er selvbetjeningsgraden nu over 70 procent, og DSB Plus tæller næsten en million tilmeldte.

Til alle medarbejdere i DSB skal lyde en stor tak og anerkendelse for den indsats, der er ydet over en bred kam.

Læs hele rapporten