DSB opsiger rådgivningskontrakter

18. januar 2013 kl. 08:30

DSB har besluttet at opsige aftaler om samfundsrådgivning. Opsigelserne sker efter, at det i sagen om DSBs samarbejde med PR-bureauet Waterfront er kommet frem, at bureauet har foretaget politiske vurderinger, der går udover, hvad DSB har ønske om.

"Vi reducerede i november 2012 rådgivningsomfanget og præciserede i den forbindelse også, at ingen kunne agere på DSB's vegne," siger Jakob Høyer, kommunikationsdirektør i DSB, og tilføjer: "Da der kan herske tvivl om, det har været tilstrækkeligt, har vi derfor besluttet helt at stoppe rådgivning på det område".

"Vi har naturligvis som andre virksomheder behov for rådgivning på en lang række områder, herunder om politiske forhold. Men den her sag viser, hvor vanskeligt det er at begrænse det arbejde i praksis," siger Jakob Høyer. "Vi vil naturligvis, når undersøgelsen foreligger, vurdere opstramning også i forhold til etiske regler i DSB."

DSB har siden november 2012 haft aftaler med to bureauer om samfundsrådgivning til en fast pris af 80.000 kr./mdr, svarende til i alt 1,9 mio. kr om året. Aftalen med PR-bureauet Waterfront var allerede indstillet.

"Vi ønsker at fjerne enhver tvivl om, at vi tager afstand fra de metoder, der er beskrevet i medierne de sidste dage," afslutter Jakob Høyer.