DSB forventer overskud på 350-375 mio. kr. før skat i 2013 og hensætter til tab i DSB Øresund

DSB forventer overskud på 350-375 mio. kr. før skat i 2013 og hensætter til tab i DSB Øresund

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
07. februar 2014 kl. 12:59

”Den underliggende drift i selskabet udvikler sig som forventet,” siger økonomidirektør i DSB Stig Pastwa og tilføjer: ”Men, hvor vi tidligere arbejdede med en prognose for 2013 om et overskud før skat på omkring 600 mio. kr. inkl. avancer fra ejendomssalg, forventer vi nu et resultat før skat på niveau af 350-375 mio. kr.”

Ændringerne sker som følge af:
• Lavere salgsavancer – i størrelsesordenen 125 mio. kr. fra ejendomssalg, der forventedes afsluttet i 2013, men er rykket til 2014.
• EU-afgørelse om rådighedsløn til tjenestemænd – nødvendiggør hensættelse i størrelsesordenen 20 mio. kr.
• Nedskrivning på aktiviteterne i Tyskland – som følge af forventninger om højere lønomkostninger i resten af kontraktperioden nedskrives goodwill med cirka 25 mio. kr.
• Stormene i oktober og december – medførte tab på omkring 25 mio. kr.
• Hensættelser i DSB Øresund A/S (Øresund) - ejet af DSB SOV med 70% og First Group med 30% igennem DSB Øresund Holding ApS  - på omkring 68 mio. kr. til dækning af forventede tab på selskabets trafikkontrakt i perioden 2014-2015. Ud af de 68 mio. kr. er det dog grundet elimineringer kun cirka 39 mio. kr., der hensættes i koncernregnskabet for DSB.
Hensættelsen i Øresund skyldes hovedsageligt: 
• Nyt regnskabsreglement – Øresunds kontrakt på trafikken København-Ystad udløb 11. januar 2014. Den nye kontrakt udarbejdes på baggrund af det nye regnskabsreglement, hvilket sammen med ændrede driftsforudsætninger reducerer Øresunds indtjening i 2014-2015 med i alt 14 mio. kr.
• Øgede omkostninger til særligt IT og vedligehold, belaster Øresund med yderligere 32 mio. kr. i 2014-2015.
• Kontraktuelle forhold:
a) Enmandsbetjening - Transportministeriets ønske om at udnytte trafikkontraktens mulighed for enmandsbetjening forventes netto at betyde en meromkostning/manglende indtjening for Øresund på godt 13 mio. kr. i 2014-2015.
b) Bodsregime – skærpede krav til bod kan medføre yderligere omkostninger estimeret til 14 mio. kr. i 2014-2015.
”Aktivering af ejernes støtteerklæringer fra 2011 sikrer, der er den nødvendige likviditet til, at driften i DSB Øresund videreføres som planlagt for den resterende kontraktperiode,” siger Stig Pastwa.