Nyheder

DSB gør handicap-assistance landsdækkende

25-11-2015 12:26:00

I dag kan DSB’s kunder, der ønsker hjælp til at stige af og på toget, bestille assistance til de 60 største stationer.

Fra søndag den 13. december, hvor DSB’s nye køreplan træder i kraft, kan handicappede og gangbesværede 24 timer i forvejen bestille assistance til alle DSB’s stationer.

Hos Danske Handicaporganisationer vækker beslutningen begejstring.

”Det er rigtig godt, at det nu kan lade sig gøre at komme omkring i det ganske land. Det betyder meget, at vores medlemmer ikke længere er begrænset til at rejse mellem de største stationer, når de skal besøge deres familie eller deltage i aktiviteter. Med DSB’s nye landsdækkende service er vores medlemmer i mindre grad afhængige af, at nogen kan hente og bringe dem. Det giver dem større frihed,” siger formand Thorkild Olesen.

Hos DSB er man glad for at kunne tilbyde den nye landsdækkende service.

”Det skal være nemt for alle kunder at rejse med tog. Det arbejder vi løbende på at forbedre. Jeg betragter vores nye landsdækkende service som et væsentligt tiltag, og jeg håber, at det kan være med til at øge kundernes mobilitet,” siger økonomidirektør Thomas Thellersen Børner.

Rejs spontant fra udvalgte stationer
På S-banen, Kystbanen og udvalgte stationer på Nordvestbanen behøver kunderne ikke bestille assistance i forvejen.

Sådan er det på S-banen og Kystbanen i forvejen, og sådan kommer det nu også til at være på Nordvestbanens stationer Roskilde, Lejre, Hvalsø, Tølløse, Vipperød, Holbæk og Kalundborg fra søndag den 13. december. På de udvalgte stationer er perronerne moderniseret, og der standser udelukkende tog med lav indstigning.

Fakta om DSB’s Handicapservice
Fri adgang mellem tog og perron er væsentlig for kunder med nedsat mobilitet. Det er samtidig en målsætning, som DSB og Banedanmark prioriterer højt ved indsættelsen af nye tog og modernisering eller etablering af stationer.

DSB har omkring 18.000 handicapassistancer om året. Det er en service, som DSB yder i samarbejde med lokale taxavognmænd og Falck, og som omfatter alle stationer betjent af DSB og aftalte Arriva stationer.

DSB’s Handicapassistance er en service målrettet kunder med permanent eller forbigående handicap og inkluderet i billetprisen.


DSB Kommunikation & Branding (msl)
Tilbage til listen

Søg i meddelelser

Årstal

Nyheder
Presse-
meddelelser
Presse-
baggrund

Fritekst søgning