DSB fortsætter de gode planer

DSB fortsætter de gode planer

Vær opmærksom på, at indholdet på denne side kan være uaktuelt.
02. december 2010 kl. 12:06

Så er den nye køreplan på vej. Især de jyske kunder kan se frem til flere og hurtigere tog, men sjællænderne har også noget at glæde sig til

Køreplanen for 2011 er lige på trapperne. Den træder i kraft søndag den 12. december og der er godt nyt til de fleste og i særdeleshed til de rejsende i Trekantområdet og i det midt- og vestjyske. Der er nemlig flere og hurtigere tog på vej til kunderne. Så det bliver lettere både for pendlerne, erhvervsrejsende og de fritidsrejsende at komme mellem landsdelene uden at trille bilen ud af den varme garage.



»Også i år har vi mulighed for at imødekomme flere af kundernes ønsker til togdriften og dermed både udvide de forbedringer, vi tog fat på med køreplanen for 2010, og komme med nye rejsemuligheder. Blandt andet takket være en robust køreplan har DSB kørt med rekordmange tog til tiden i 2010, og de takter ønsker vi selvfølgelig at fortsætte med en veltilrettelagt køreplan i 2011,« siger Ove Dahl Kristensen, vicedirektør i DSB Trafikplanlægning.

Mange nyheder
Som noget nyt i 2011 vil der for eksempel være ½ times drift fra Sorø, direkte tog mellem Århus og Esbjerg hver time hele dagen og mellem Vejle og Kolding to gange i timen i dagtimerne. Mellem Struer og København bliver rejsetiden 20 minutter kortere, og der kommer direkte tog mellem Flensborg og København hver anden time. Og antallet af pendlerlyn fra København til Odense øges fra en til tre således, at der nu er afgang hver time i myldretiden om eftermiddagen.
Desuden fortsætter en lang række nyheder fra 2010. For eksempel Non Stop mellem Århus og København, faste tider på de fleste regionalstrækninger og kvartersdrift mellem Nyborg og København om morgenen.

Højere komfort
Langt flere rejsende kommer til at opleve en højere komfort i togene. De blå vogne er nu helt ude af den sjællandske pendlertrafik og er erstattet af nye dobbeltdækkere. Og i Jylland vil IC3 flere steder erstatte eller supplere de ældre MR-togsæt. Desuden bliver der gradvist indsat flere IC4-togsæt.


Her er de vigtigste ændringer:

Kortere rejsetid på den skrå bane
Intercity-rejserne mellem Struer og København bliver 20 minutter kortere i den nye køreplan. IC-toget bliver nemlig koblet til Lyntoget mellem Vejle og København i stedet for som nu IC-toget, der standser flere steder. Og det er godt nyt for især kunderne mellem Holstebro/Herning og København, som er langt den overvejende del af de rejsende på strækningen. For rejsende til for eksempel Nyborg eller Slagelse, hvor Lyntoget ikke standser, betyder det dog et enkelt skift i Odense.

De to daglige afgange fra Thisted via Struer bliver også tilkoblet Lyntoget, og det samme gælder de to daglige afgange fra Struer over Viborg/Langå.

Flere direkte forbindelser mellem Esbjerg og København
Allerede i K10 kom der flere direkte InterCitytog mellem Esbjerg og København. Og i K11 er der stort set sikret timedrift på strækningen. Det bliver altså noget lettere for både fritidsrejsende og erhvervsrejsende at rejse mellem det vestlige Jylland og Hovedstaden. Fra Esbjerg er der tre nye afgange. Fra København er der to nye afgange.

Flere direkte tog mellem Esbjerg-Kolding-Århus
I køreplanen for 2010 tog DSB hul på bedre forbindelser i det østlige Jylland, blandt andet med direkte tog mellem Kolding og Århus, der både gjorde rejsetiden kortere og mere komfortabel. Og i den nye køreplan fortsætter tendensen:
Som noget nyt vil regionaltogene mellem Århus og Kolding, der er IC3-tog, køre direkte videre til Esbjerg, og dermed er der timedrift mellem Århus og Esbjerg hele dagen. I dagtimerne standser disse tog ikke i Brejning, Børkop og Taulov. Det gør de til gengæld om aftenen og i weekenderne, så rejsende fra de tre byer vil også opleve bedre tog på en stor del af rejserne.

Togene bliver i dagtimerne suppleret af tog mellem Vejle og Kolding, der standser ved alle stationer og i myldretiden forlænges til og fra Esbjerg. For rejsende mellem Kolding, Fredericia og Vejle, samt Esbjerg i myldretiden, vil der altså være to afgange hver time mod i dag en.

København-Padborg/Flensborg hver anden time
En stor nyhed er det, at Flensborg nu bliver en del af det danske InterCity-system med direkte tog fra København hver anden time. I Flensborg er der gode forbindelser videre mod Hamborg. For kunderne mellem Vamdrup og Tinglev betyder forbedringen, at de får InterCity-tog til København hver time. Og komforten får et nøk opad. InterCity-togene mellem København og Flensborg erstatter regionaltogene mellem Fredericia og Padborg, der i dag bliver betjent af MR-tog.

Nattog på Svendborgbanen
Kunderne kan tage en ekstra dans i Odense og stadig nå toget hjem. Natten efter fredag og lørdag kører toget nemlig en ekstra tur på Svendborgbanen. Kl. 0:17 kører toget fra Odense til Ringe, og kl. 0.31 fra Odense til Svendborg.

Kortere ophold i Ejby
For de lokale kunder på strækningen mellem Odense og Fredericia bringer K11 også godt nyt. Opholdet i Ejby mod Fredericia reduceres fra 11 til seks minutter.
Opholdet er nødvendigt, for at toget kan overhales af et InterCity-tog.

½ times drift til Sorø
Kunderne i Sorø har længe bedt om flere afgange til og fra byen. Det har hidtil været umuligt at imødekomme ønsket, men fra K11 bliver der ½ times drift til og fra Sorø. Intercity-toget mellem København og Aalborg stopper nu også i Sorø.

Nye tog på Grenaabanen
Nye Desirotog er på vej til Grenaabanen. Det første forventes indsat til køreplansskiftet, og de øvrige vil følge efter i løbet af januar måned. Dermed opnås en længe ventet komfortforbedring.

Flere pendlerlyntog mellem København og Odense – og Århus om fredagen
I K10 blev lyntog mellem København og Odense med stop undervejs i Valby, Slagelse og Nyborg introduceret. Og kundernes tilbagemeldinger har været så positive, at DSB nu vælger at sætte yderligere to tog ind om eftermiddagen.
IR-togene fredag eftermiddag til Århus kører nu også som pendlerlyntog.  Disse tog stopper også i Høje Taastrup. Det første IR-tog med afgang fra København klokken 15.20 kører helt til Aalborg, og de to næste afgange klokken 16.20 og 17.20 kører til Århus.

Nordvestbanen fortsætter stilen
Nordvestbanen fik ny køreplan allerede den 15. august 2010, og den fortsætter i 2011. Der er fast halvtimes drift mellem København og Holbæk og fast timedrift til Kalundborg. I myldretiden er der desuden hurtige tog med få stop.

Nonstop kører også i 2011
Nonstop-togene mellem København og Århus er en succes og forsætter derfor med morgen- og eftermiddagsafgange. Desuden kører toget nu helt fra Aalborg en gang om morgenen kl 5.30 og retur fra København til Aalborg kl. 16.20. Dermed afkortes rejsetiden mellem København og Aalborg med ca. et kvarter. Disse tog standser også i Hobro og Randers, der dermed alle kobles på toget, som ikke stopper mellem Århus og København.

Nyt er det også, at afgangen fra København om morgenen kører en time senere end i K10.

Nonstop-afgangene holder juleferie mellem den 11. december og 16. januar.

Bedre overgange til og fra Lille Syd
Kunderne sparer seks minutter i overgangen i Roskilde fra regionaltoget fra København, hvorved et kritikpunkt imødegås, og giver samlet kortere rejsetid.

Flere Lyntog til Kastrup
Det bliver nemmere for de jyske og fynske kunder at komme til og fra Kastrup Lufthavn, når K11 træder i kraft. Langt de fleste Lyntog fortsætter nemlig fra København H til Kastrup.

Trekroner får et ekstra tog i timen   
Pendlere til og fra Trekroner fik allerede med den ekstraordinære køreplan fra 15. august flere afgange. Trekroner har nu fire afgange i timen og Hedehusene får i den nye køreplan tre ekstra afgange i myldretiden.

Igen morgenlyntog fra Sønderborg
Sønderjyderne får 20 minutter kortere rejsetid til Hovedstaden om morgenen. Afgangen kl. 4:52 fra Sønderborg bliver nemlig koblet til pendlerlyntoget i Odense. Det har nemlig været et stort ønske fra kunderne, der var glade for morgenlyntoget i 2009.

Farvel til "Prik-tog"
Kunderne i Roskilde og Høje Taastrup kan se frem til endnu en afgang i timen. Fremover kan de nemlig tage InterCitytogene uden at betale tillæg.
Prik-toget hedder i øvrigt prik-tog, fordi det er markeret med en prik i køreplanen.
Kunder til Høje Taastrup skal stadig betale tillæg i blomster-toget – altså Lyntogene (der er markeret med en blomst i køreplanen).

Længere rejsetid til og fra Bornholm
Turen til og fra den danske klippeø bliver længere i 2011. Mellem 10 og 30 minutter afhængig af rejsetidspunkt. Opholdet ved færgelejet i Ystad bliver nemlig forlænget, blandt andet fordi færgen har brug for længere tid til at vende. Derudover er togdriften i det sydsvenske forandret i forlængelse af åbningen af Malmö City Tunnel og det giver lidt længere tid på skinnerne til IC-Bornholm.

Af Ane Marie Nielsen