Rejs frit til en fast lav pris

•  Få et Ungdomskort, hvis du er studerende eller mellem 16-19 år.

•  Rejs, alt det du vil, med offentlig transport alle ugens dage, hvor dit Ungdomskort gælder.

•  Få op til 50% rabat på rejser i resten af landet.

•  Få dit Ungdomskort i en app, så det altid er lige ved hånden.

•  Vælg, hvor længe Ungdomskortet skal gælde (fra 30-120 dage).

•  Start din bestilling på ungdomskort.dk.

 

Rejs frit 24/7

Med et Ungdomskort kan du rejse lige så meget, du vil, alle ugens dage – til en fast lav pris. Du skal som regel kun rejse meget få gange om ugen, før det er billigere end andre kort og billetter. Det kan fx være 1-2 dage til studiet og 1-2 dage til fritidsinteresser eller i weekenden i dit lokale takstområde.

Du kan nemt tjekke, om Ungdomskortet er den billigste løsning for dig i vores ’Ungdomskort Tjek’ i toppen af siden. Det tager under 2 minutter, og måske kan du spare flere hundrede kroner hver måned.

Sådan bestiller du

Her finder du flest billige Orange-billetter

Bestil på ungdomskort.dk

Hvor gælder mit Ungdomskort?

Du kan bruge dit Ungdomskort til og fra dit studie og i dit lokale takstområde.

ungdomskort.dk kan du indtaste din bopælsadresse og adressen på dit uddannelsessted, og så bliver dit lokale takstområde farvet grønt på et Danmarkskort. Her kan du rejse alt det, du vil, med dit Ungdomskort.

Gå til Danmarkskort

 

Rejs billigt i hele landet

Med dit Ungdomskort i hånden, kan du få rabat i hele landet. Nogle steder kan du rejse med en Ungdomsbillet og spare 25%, når du har dit Ungdomskort med på rejsen. Andre steder kan du rejse til halv pris med en Børnebillet.

 

Rejser i Jylland og på Fyn*

Rejser du med tog i lokale takstområder, må du rejse på en almindelig Børnebillet eller et Rejsekort (Flex eller Anonym, hvor du rejser som ’barn’). Du får minimum 50% rabat.

Rejser du med tog på tværs af lokale takstområder, må du rejse på en Ungdomsbillet eller Rejsekort, hvor du rejser som ’ung’. Du får minimum 25% rabat.

Rejser du med bus, må du rejse på en almindelig Børnebillet eller et Rejsekort (flex eller anonym hvor du rejser som ’barn’) udenfor dit lokale takstområde. Du får minimum 50% rabat.

Rejser på Sjælland og øerne*

Du må rejse på en almindelig Børnebillet eller et Rejsekort (flex eller anonym hvor du rejser som ’barn’).

Du får minimum 50% rabat.

Rejser over Storebælt*

Du må rejse på en Ungdomsbillet eller et Rejsekort, hvor du rejser som ’ung’.

Du får minimum 25% rabat.

 

* Du må også rejse på Orange/Orange Fri billetter med kundetypen 'Ung´- læs mere her

Få dit Ungdomskort i DSB App

To dage efter du har bestilt dit Ungdomskort, kan du hente det i DSB App eller DOT Billetter app, og så har du altid dit Ungdomskort lige ved hånden.

Om du skal bruge den ene eller den anden app, kan du se, når du logger ind på mitungdomskort.dk.

Log på mitungdomskort.dk

 

Har du glemt dit kort? Spar 750 kr.

Hvis du tilmelder dig DSB Plus og ’Glemt Kort’ undgår du kontrolafgiften, hvis du glemmer dit Ungdomskort, eller mobilen løber tør for strøm, så du ikke kan vise dit kort i appen.

’Glemt Kort’ gælder kun i DSBs tog.

Tilmeld Glemt Kort

 

Få en pladsbillet til 10 kr.

Hvis du vil være sikker på en siddeplads i toget til og fra studiet, kan du købe en Pendlerpladsbillet til kun 10 kr.

 

Få ungdomsrabat på kort og billetter

Når du er studerende, eller mellem 16-25 år, kan du få rabat på kort og en række billetter.

Du kan fx finde Orange-billetter med op til 75% rabat, når du rejser som ’ung’ – også selvom du ikke har et Ungdomskort.

Mere om rabat til unge

Hvordan bestiller jeg et Ungdomskort, og hvordan gælder det

  • Trin 1: Gå til ungdomskort.dk og log ind med MitID. Hvis din uddannelse er godkendt, ligger der allerede en godkendelse klar til dig.

    Ligger der ikke en godkendelse, skal du kontakte din uddannelse.

    Du skal trykke ’Godkend’ for at acceptere godkendelsen og bekræfte, at din transport mellem hjem og uddannelse tager under 3,5 time hver vej, hvis det er tilfældet.

    Nu er du klar til at bestille Ungdomskortet og kan vælge ’Bestil Ungdomskort’.

    Trin 2: Du bestiller ved at logge ind på mitungdomskort.dk med MitID. Vær opmærksom på, at du ikke kan logge ind på mitungdomskort.dk, før du har færdiggjort godkendelsen på ungdomskort.dk.

    Hvis du er mellem 16-19 år og uden for uddannelse, kan du gå direkte til bestillingen på mitungdomskort.dk

     

  • Vælg zoner


    Under bestillingen af Ungdomskort på mitungdomskort.dk vil du i nogle tilfælde få mulighed for at vælge rute. Du vælger ruten til venstre for zonekortet. Det vil fremgå på kortet med grøn farve, hvilke zoner du kan rejse frit i. Du skal vælge den rute, der passer bedst til dit behov.

    Lysegrønne og mørkegrønne zoner


    De lysegrønne zoner på kortet er det takstområde, som du under alle omstændigheder må rejse frit i – baseret på din bopælsadresse.

    De mørkegrønne zoner er strækningen fra din bopælsadresse til dit eventuelle uddannelsessted. Ligger uddannelsesstedet i dit faste takstområde, er det ligegyldigt, hvilken strækning der er valgt.

    Særligt for videregående uddannelser


    På et Ungdomskort til videregående uddannelser kan antallet af zoner på den strækning, du vælger, påvirke prisen.

    Ret rute


    Vil du ændre din strækning på et eksisterende kort, skal du vælge ’Ændre strækning’ på fanen ’Dine Ungdomskort’ på mitungdomskort.dk. Kan du ikke se knappen her, er der ikke en alternativ rute tilgængelig.

    Hvis du ændrer din rute, skal du huske at trykke ’Gem Ændringer’.

    Ikke alle Ungdomskort har mulighed for at ændre rute. På Ungdomskort for 16-19-årige kan du ikke vælge rute selv, da kortet kun gælder i det takstområde, hvor du bor.

  • Gyldighedsperioden starter kl. 00.00 på kortets første gyldighedsdag. Perioden slutter kl. 03.59 efter sidste gyldighedsdag.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke modtager mit kort eller mister det?

  • Hvis du har glemt dit kort eller din mobil løber tør for strøm, så du ikke kan vise dit kort i appen, er der risiko for, at du får en kontrolafgift.

    Hvis du tilmelder dig DSB Plus og ’Glemt Kort’ kan du dog undgå kontrolafgiften, hvis du ikke kan vise dit kort i DSBs tog.

    Læs mere om Glemt Kort

  • Du finder dit stamkortnummer i venstre side på forsiden, hvis du har dit Ungdomskort som plastikkort (nummeret står på højkant).

    Hvis du har dit Ungdomskort i en app, står stamkortnummeret på kortet i appen.

  • Hvis du har ventet tålmodigt i 14 dage, og endnu ikke har modtaget dit Ungdomskort med posten, kan der være flere forklaringer.

    • Er det blevet leveret til en app og ikke som et plastikkort med post? Tjek hvilken leveringsform du har valgt på mitungdomskort.dk under fanen ’Dine Ungdomskort’.
    • Står dit fulde navn på postkassen på den adresse, plastikkortet er bestilt til? Kortet sendes retur til DSB, hvis postbuddet ikke kan finde dit navn på postkassen.

    • Har du brugt den rigtige leveringsadresse? Tjek på mitungdomskort.dk under fanen ’Dine Oplysninger’, hvilken leveringsadresse, du har valgt.

    Har du fået besked om, at dit Ungdomskort er afsendt, men du ikke har modtaget det hverdagen før kortets startdato, skal du kontakte os på 70 13 14 17.

  • Kontrollér først om du har hentet den rigtige app. Hvilken app du skal bruge, afhænger nemlig af, hvor du bor, og hvor du eventuelt studerer.

    DSB App

    Du kan få dit Ungdomskort i DSB App, hvis du bor og studerer i to forskellige takstområder.

    DOT Billetter app

    Bor og studerer du i samme takstområde på Sjælland eller øerne, kan du få dit Ungdomskort i DOT Billetter app.

    Du kan tjekke, om du har installeret den rigtige app ved at logge ind på mitungdomskort.dk under fanen ’Dine Ungdomskort’. Her kan du finde en QR-kode, der åbner den rigtige app.

     

    Har vi det rigtige telefonnummer og e-mailadresse?


    Kan du ikke se dit Ungdomskort i DSB App, kan det være fordi, vi ikke kender det telefonnummer eller den e-mailadresse, du bruger.

    Tjek, at vi har de rigtige oplysninger på mitungdomskort.dk under fanen 'Dine Oplysninger'.

    Er du logget ind i den korrekte app med den e-mailadresse, du har oplyst på mitungdomskort.dk, men kan ikke se kortet, så kontakt os på 70 13 14 17.

  • Du kan enten overføre kortet til din lånetelefon, eller bestille et Erstatningskort (plastikkort) til 100 kr.

    Flyt kortet til en lånetelefon


    Du kan flytte Ungdomskortet til din lånetelefon ved at hente din app (DSB App eller DOT Billetter app) ned på lånetelefonen og indtaste den tilsendte kode (som du får på e-mail eller SMS).

    Erstatningskort


    Kan du ikke få fat i en lånetelefon, kan du logge ind på mitungdomskort.dk og bestille et Erstatningskort (100 kr.).

    • Vælg ’Detaljer’ til højre for det aktuelle Ungdomskort på fanen ’Dine Ungdomskort’.
    • Vælg ´Genbestil mistet kort’.
    • Når du har bestilt dit Erstatningskort, kan du ringe til os på 70 13 14 17, så vi kan hjælpe dig med en midlertidig løsning indtil Erstatningskortet kommer.

    Erstatningskortet kan ikke annulleres eller tilbagebetales, når det er bestilt.

     

  • Mister du dit Ungdomskort, kan du bestille et Erstatningskort. Erstatningskortet gælder til samme strækning og i den periode, dit tabte kort var gyldigt. Når du har bestilt dit Erstatningskort, spærres det mistede kort automatisk.

    Du bestiller Erstatningskortet ved at logge ind på mitungdomskort.dk.

    • Vælg ’Detaljer’ til højre for det aktuelle Ungdomskort på fanen ’Dine Ungdomskort’.
    • Vælg ’Genbestil mistet kort’. Kortet koster 100 kr. i gebyr.

    Erstatningskort kan ikke annulleres eller tilbagebetales, når det er bestilt.

Hvordan får jeg Ungdomskort i app?

  • Bor og studerer du i samme takstområde på Sjælland eller øerne, kan du få dit Ungdomskort i DOT Billetter app. Du modtager en SMS, når dit kort er klar til levering i appen. Sådan gør du:

    1. Åbn appen ’DOT Billetter app’.
    2. Indtast dit telefonnummer.
    3. Indtast den tilsendte SMS-kode.
    4. Tryk på ’Mit DOT’, tryk på tandhjulet ’Indstillinger’ i øverste højre hjørne.
    5. Tilføj din e-mailadresse under ’Mine oplysninger’ og tryk på ’Gem ændringer’. Det er vigtigt, at den e-mailadresse, du bruger, er den samme, som den du har bestilt dit Ungdomskort med.
    6. Åbn den tilsendte e-mail, og tryk på linket for at verificere din e-mailadresse.
    7. Luk og åbn appen (det er ikke nok at minimere den, den skal lukkes helt ned).
    8. Under ’Mit DOT’ i appen finder du nu dit Ungdomskort.

    Læs om DOT Billetter app

  • Hvis du hellere vil have dit Ungdomskort på app, kan du ændre leveringsformen på mitungdomskort.dk. For at ændre fra plastikkort til app, skal du gøre følgende:

    1. Log ind på mitungdomskort.dk med MitID
    2. Tryk på ’Skift leveringsform’.
    3. Vælg 'App’.
    4. Indtast din e-mailadresse og telefonnummer.
    5. Tjek at perioderne er, som du vil have dem.
    6. Tryk på ’Næste’, indtil du får en bekræftelse på, at du har ændret levering til app.
    7. Du får en SMS eller e-mail, der fortæller, at Ungdomskortet er klar til levering i din app.

    Bemærk, at ændringen kun gælder fremtidige kort, som endnu ikke er gået i produktion

  • Hvis du hellere vil have dit Ungdomskort som plastikkort, kan du ændre leveringsformen på mitungdomskort.dk, men husk at der kan være op til 14 dages levering på plastikkort. For at ændre fra app til plastikkort, skal du gøre følgende:

    1. Log ind på mitungdomskort.dk med MitID.
    2. Tryk på ’Skift leveringsform’.
    3. Vælg ’Plastikkort’.
    4. Indtast din e-mailadresse og telefonnummer.
    5. Tjek at perioderne er, som du vil have dem.
    6. Tryk på ’Næste’, indtil du får en bekræftelse på, at du har ændret levering til plastikkort.

    Bemærk, at ændringen kun gælder fremtidige kort, som endnu ikke er gået i produktion

Jeg vil gerne forny, ændre eller annullere mit Ungdomskort

  • På fanen ’Dine Ungdomskort’ vælger du ’Ændre perioder’.

    Du kan tilføje perioder frem til din godkendelse udløber.

    Her kan du rette eksisterende perioder, slette perioder og tilføje nye. Du kan ikke tilføje perioder, hvis der er under 30 dage + leveringsfristen (2 dage i app/14 dage på plastikkort) tilbage af godkendelsen, eller hvis du har et Ungdomskort til en ungdomsuddannelse, og der er under 30 dage + leveringsfristen tilbage til sommerferien.

     

    Ønsker du hurtigere levering, kan du med fordel vælge at modtage dit Ungdomskort i app.

    Vær opmærksom på, at hvis du betaler for sent, og derfor får dit Ungdomskort for sent, så skal du selv betale for din transport indtil du får dit nye Ungdomskort.

  • Hvis du skal flytte, skal du sørge for at opdatere din nye adresse på ungdomskort.dk. Herefter skal du have en ny godkendelse, som  du får på mitungdomskort.dk, hvor din adresse samtidig bliver ændret.

    Er du mellem 16-19 år, og ikke under uddannelse, skal du ændre din adresse i Folkeregistret, ellers modtager du ikke dit næste Ungdomskort.

    Log på mitungdomskort.dk

  • Ja, det kan du godt, hvis der er mindst 8 dage tilbage af din gyldighedsperiode. Hvis du ønsker at refundere dit Ungdomskort inden det udløber, skal du betale for 8 dage af den resterende gyldighedsperiode. Det vil sige, at du får refunderet den resterende periode fratrukket 8 dage. Beløbet udbetales til det betalingskort, som blev anvendt til købet af perioden.

    Hvis du vælger at få refunderet dit Ungdomskort, bliver det deaktiveret med det samme.

    Delvis refundering af plastikkort

    Har du et ungdomskort af plastik, skal du klippe det over og tage billeder af begge sider og uploade dette via kontaktformularen til DSB Kundeservice. Er du i tvivl, om dit kort lever op til reglerne for delvis kreditering, så ring til kundeservice, inden du klipper det i stykker.

    Vi kan først lave refunderingen, fra den dato vi modtager billeder af kortet der er klippet i stykker.

    Delvis refundering af Ungdomskort på app

    Har du ungdomskort på app, skal du kontakte vores kundeservice – så vil en medarbejder sørge for at refundere resten af perioden, hvis reglerne tillader det.

Jeg har spørgsmål til bestilling eller betaling

  • Der kan være flere årsager til, at dit betalingskort fejler, fx manglende dækning på din konto eller et spærret eller udløbet betalingskort.

    Er betalingen blevet afvist?

    Når en betaling afvises, bliver din bestilling af en ny periode annulleret, og så skal du bestille perioden igen ved at logge ind på mitungdomskort.dk og vælge ’Ændre perioder’. Husk at tjekke, at du har penge nok på din konto, inden du bestiller igen.

    Den annullerede periode vil stå som ’pause’.

    Er der mere end 30 dage til næste periode, skal du trykke på ’Tilføj periode’, så opretter systemet automatisk et nyt kort med hurtigst mulig startdato.
    Hvis der er under 30 dage til næste periode, skal du trykke på ’Slet alle’ og tilføje nye perioder.
    Husk at trykke ’Gem Ændringer’, når du er færdig.
    Bemærk, at når du trykker ’Tilføj periode’, så vælger systemet først mulige startdato på den første periode, og at du typisk vil opleve et hul på et par dage mellem to Ungdomskort, hvis du får afvist din betaling og har plastkort.

    Har du fået nyt betalingskort?

    Hvis den afviste betaling skyldes, at du har fået nyt betalingskort skal du huske at skifte betalingskortet ved at trykke på ’Skift betalingskort’ på fanen ’Dine Ungdomskort.

    Bemærk: Der går 2 timer fra du får beskeden om, at dit betalingskort er blevet afvist, til det afviste kort er fjernet fra din profil, så du skal vente lidt med at bestille.

  • På mitungdomskort.dk vælger du fanen ’Dine Ungdomskort’.

    Vælg ’Skift betalingskort’. Hvis du har flere godkendelser liggende, så sørg for at vælge den knap, der står over den godkendelse, du har dine fremtidige bestillinger på. Hvis ikke du har bestilt nogen perioder, får du en fejlmeddelelse, hvis du forsøger at ændre kortet.

    Afvist betaling

    Er en Ungdomskort-periode blevet annulleret pga. af en afvist betaling på et udløbet eller spærret kort, skal du huske at bestille en ny periode. Ring til os på 70 13 14 17, så hjælper vi dig.

  • Der kan være flere grunde til, at dit Ungdomskort koster noget andet end forventet.

    Forskellige slags Ungdomskort

    Hvis du går på en ungdomsuddannelse, kan du få større rabat, end hvis du er 16-19-år, men ikke går på ungdomsuddannelse.

    Årlig prisregulering

    En gang om året reguleres priserne på alle billettyper til offentlig transport – og det gælder også Ungdomskort. Du kan læse mere om prisreguleringer på ungdomskort.dk.

    Periodens længde

    Ungdomskortperioder kan variere i længde og dermed i pris. En periode, der ligger som den sidste i en godkendelse, bliver automatisk tilpasset så den slutter, når godkendelsen udløber. Den kan derfor være længere og derfor også dyrere. Ungdomskort til ungdomsuddannelser tilpasser sig automatisk skoleårets slutning inden sommerferien og udløber den 30. juni. Derfor kan den sidste periode her også være længere end 30 dage.

    Ny strækning

    Hvis du har Ungdomskort til en videregående uddannelse og rejser en længere strækning, kan det have betydning for prisen, hvis strækningen ændrer sig, da din egenbetaling kan blive højere.
    Du kan læse mere om reglerne for egenbetaling på ungdomskort.dk.
    Strækningen kan have ændret sig, fordi du har ændret den på mitungdomskort.dk, fordi du er flyttet, eller fordi undervisningsstedet er flyttet.

Hvordan får jeg rabat, der hvor mit Ungdomskort ikke gælder?

  • Ja, hvis du har et aktivt Ungdomskort, kan du rejse til halv pris indenfor andre lokale takstområder. Her kan du nemlig rejse på Børnebillet eller med Rejsekort (flex eller anonym, hvor du rejser som ’barn’), når du kan fremvise et gyldigt Ungdomskort.

    Så hvis du skal fra dit eget takstområde og ind i et andet takstområde på Sjælland, skal du købe en Børnebillet, som er gyldig fra den første station/stoppested (første zone) udenfor dit lokale takstområde og frem til din destination. Du kan købe Børnebilletten i DSB App, og så slipper du for at stå af undervejs for at købe billet.

    Eksempel: Du har et Ungdomskort, der er gyldigt i zone 1-99 og ønsker at rejse til Korsør. Du skal købe en Børnebillet fra Kværkeby til Korsør, da dit Ungdomskort gælder til og med Borup.

    Se kort over takstområder på Sjælland og øerne

  • Ja, hvis du har et aktivt Ungdomskort, kan du rejse til halv pris indenfor andre lokale takstområder, og få 25% rabat, når du rejser udenfor dit lokale takstområde.

    I andre lokale takstområder kan du nemlig køre på Børnebillet eller med Rejsekort (flex eller anonym, hvor du rejser som ’barn’), når du kan fremvise et gyldigt Ungdomskort. Skal du rejse udenfor dit lokale takstområde, skal du købe en Ungdomsbillet, som du får 25% rabat på ift. standardprisen. Du kan købe Ungdomsbilletten i DSB App, og så slipper du for at stå af undervejs for at købe billet.

    Eksempel: Du har et Ungdomskort, som gælder fra Svendborg (zone 03) til Odense (zone 1+), men du skal videre til Fredericia. Da dit Ungdomskort gælder hele takstområdet på Fyn, kan du købe en Ungdomsbillet fra Middelfart til Fredericia. Skal du derimod rejse lokalt fx fra Fredericia til Kolding, kan du nøjes med at købe en Børnebillet.

    Se kort over takstområder

  • Ja, hvis du har du et aktivt Ungdomskort, kan du rejse over Storebælt og få 25% rabat med en Ungdomsbillet, som du fx kan købe i DSB App, eller ved at rejse med Rejsekort (som ’ung’).

    Du skal købe en Ungdomsbillet, som er gyldig fra den sidste station/stoppested i dit lokale takstområde og frem til din destination.​.

    Eksempel: Du har et Ungdomskort som er gyldigt i København (zone 1-99), men du skal rejse over Storebælt. Så kan du købe en Ungdomsbillet fra Borup, da dit Ungdomskort gælder indtil Borup.