Rejseplanen nu med CO2-beregner

05. marts 2009 kl. 10:00

Fra i dag kan man ved opslag på Rejseplanen se, hvor stor forskel i CO2-udslip, der er på en rejse med tog og bus og i bil. Hver søgning får nu følgeskab af en lille knap med titlen "CO2 miljø", og et tryk på den afslører to søjler: En grøn, der viser den kollektive rejses CO2-udslip, og en rød, der viser CO2-udslippet fra samme rejse i bil.

Tryk på miljø for at se miljøbelastningen fra hhv. bil og kollektiv trafik.

Bvadr, fristes man til at sige, for forskellen tårner sig bogstaveligt talt op: En togrejse fra København H til Århus H bidrager med 8,1 kg CO2 per passager i gennemsnit. Samme rejse i bil bidrager med hele 45,9 kg per passager i gennemsnit. Rejsen i bil forurener altså med næsten seks gange så meget CO2 som togrejsen.

Her kan man se forskellen på miljøbelastningen mellem kollektiv trafik og bil Kbh - Århus.

Kollektiv trafik gør en miljøforskel

DSB’s administrerende direktør Søren Eriksen er begejstret for den ny service, der matcher DSB’s vision og nye grønne logo på fornemmeste vis.

- Nu kan vores kunder tydeligt se, hvor stor en positiv forskel, det gør for miljøet, at de vælger den kollektive trafik frem for bilen. Virksomhederne kan bruge redskabet aktivt i deres miljøstrategi, da det på Rejseplanen bliver meget tydeligt, hvor godt tog og bus understøtter en virksomheds grønne profil, siger Søren Eriksen, der forventer, at endnu flere danskere vil få øjnene op for togets indlysende klimafordele.

Vedvarende energi

Togets energiforbrug er endda baseret på det miks, DSB benyttede i 2005, det vil sige før al kørestrøm kom fra vind- og vandkraft. Når den vedvarende energi om kort tid bliver anvendt i Rejseplanens miljøberegning, vokser togets fordel yderligere. For elektriske tog som for eksempel S-toget er CO2-belastningen ikke eksisterende.

»Efterhånden gør vi modellen mere forfinet. Men den giver under alle omstændigheder nu et godt billede af hovedtendensen. Man kan sige, at den i virkeligheden undervurderer gevinsten ved at køre i tog, fordi den endnu ikke tager højde for, at vi med vore eltog kører på grøn el, der ikke belaster klimaet, « tilføjer Søren Eriksen.

Sympatisk initiativ

Dansk Industris Michael Svane, der er formand for Transportøkonomisk Forening, TØF, kalder i MetroXpress DSB’s initiativ for ' sympatisk'.
»Og det vil nok få flere til at overveje den kollektive trafik. Man kan også forestille sig, at virksomheder, der har klimaregnskaber, vil lade det indgå, hvor stort et CO2-udslip deres medarbejderes rejser betyder, « siger Michael Svane blandt andet til avisen.

Rejseplanens beregninger bygger for togets vedkommende på tal fra Ecopassenger.org, som EU’s miljøagentur, den internationale jernbaneunion, UIC, og den europæiske jernbaneindustri, CER, står bag.