Høj punktlighed for DSB i 1. kvartal

15. april 2024 kl. 15:30

Efter årets første tre måneder kan DSB gøre status på punktligheden, og den viser en stærk start på året. Både i fjern- og regionaltogstrafikken og for S-tog.

I fjern- og regionaltogstrafikken kom tæt ved fire ud af fem kunder frem til tiden. Helt nøjagtigt opnåede DSB en kundepunktlighed på 78,5 procent, og den ligger dermed over kontraktmålet om, at 75 procent af kunderne skal være fremme inden for tre minutter af planmæssig ankomst.

Tallene skal ses i lyset af, at året startede med en snestorm, der påvirkede trafikken. I februar og marts har punktligheden i gennemsnit været over 80 %, hvilket er bedre sammenlignet med samme måneder sidste år.

”Efter en udfordrende begyndelse på året, hvor vejret viste tænder bl.a. i form af snestorm over nogle dage, så har kunderne generelt oplevet, at togene har kørt til tiden i årets første kvartal. Vi plejer også at ligge pænt til i årets første måneder, hvor det er begrænset, hvor meget sporarbejde Banedanmark udfører. 1/3 af forsinkelserne i perioden skyldtes signalfejl. I takt med at Banedanmark udskifter signalsystemet strækning for strækning, vil antallet af signalfejl forventeligt falde,” siger DSB's informationschef Tony Bispeskov.

Strækningen mellem Aarhus og Aalborg har den højeste punktlighed på 91,5 %, mens det på Sjælland er Kystbanen, der topper statistikken med 82,1 %.

Netop Banedanmarks sporarbejder begynder for alvor først, når foråret og sommeren sætter ind, og derfor kan punktligheden blive udfordret i perioder af året, selvom DSB forsøger at tage høje for det med en mere robust køreplan.

S-tog i verdensklasse
Hovedstadens S-tog kunne for nyligt fejre 90-års fødselsdag, men den høje alder er ikke noget der sætter sig i punktlighedsstatistikken. Den er historisk høj. De første tre måneder kom 96,5 procent af kunderne i S-togene punktligt frem. Her er kontraktmålet 92,4 %.

”På S-banen i hovedstadsområdet høster vi alle frugterne af, at togene kører så flot og stabilt. Det skyldes bl.a., at Banedanmark har gennemført en fuldstændig udskiftning af de aldrende signalanlæg. DSB har desuden iværksat en opgradering af S-togenes interiør med ny polstring i sæderne og anden farve på vægge og lofter i rolige nuancer, så kunderne oplever togene som mere venlige og imødekommende,” siger Tony Bispeskov.